Sparekassen fik 18 nye kunder hver dag

Frøs Herreds Sparekasse fik 18 nye kunder hver dag, de holdt åbent sidste år. Dermed har det syd- og sønderjyske pengeinstitut slået sin egen rekord.

De mange nye kunder giver også stigning i indlån og udlån. Indlån er steget med 12,5 pct. til 4,2 mia. kr., mens sparekassen har lånt 2,3 pct. mere ud, nemlig 2,7 mia. kr. Andre pengeinstitutter har som gennemsnit haft minus i både ind- og udlån.

Ingen kreditklemme

- I forhold til landsgennemsnittet, så oplever vi et positivt aktivitetsniveau, hvilket er glædeligt, når vi fortsat ser, at de små og mellemstore virksomheder stadig er hårdt mærket af krisen, siger Kurt Jensen, adm. direktør i Frøs.

- Vi vil rigtig gerne have flere penge ud at arbejde i det syd- og sønderjyske. Vi finansierer med glæde endnu flere gode og sunde projekter lokalt, som kan sætte skub i væksten i vores landsdel. Vi kender i hvert fald ikke til den berømte kreditklemme.

Overskud på 9,3 mio.

Sparekassen har et stort indlånsoverskud på 1,5 mia. kr. Det betyder, at der for hver 100 kr., der er sat ind i Frøs, er der lånt 65 kr. ud.

Frøs Herreds Sparekassen har også formået at skære fem procent af omkostningerne, selv om der er kommet flere kunder i butikken. Det betyder, at sparekassen kommer ud af 2012 med et resultat før skat på 22,5 mio. kr. Heraf skal 13,2 mio. kr. tilbage til garanterne, så det reele overskud bliver på 9,3 mio. kr.

På 2. pladsen

I årets analyse af pengeinstitutternes sundhedstilstand (fra Niro Invest) kom Frøs ind på en 6. plads over Danmarks mest sunde og solide pengeinstitutter, når man sammenligner 91 institutter. Blandt de 50 største pengeinstitutter kom Frøs ind på en 2. plads, noterer sparekassen i sin pressemeddelelse. Gennem 30 år har Frøs været den sparekasse herhjemme med størst organisk vækst. Den stærke position er med til at tiltrække nye kunder.

Går en anden vej

- Finanskrisen har vendt op og ned på mange ting. En del af den offentlige dagsorden har handlet om at sætte lighedstegn mellem stor og stærk i den finansielle sektor. Vi har holdt fast i argumentet om, at sundhedstilstanden og god service var langt mere interessant. Udviklingen er gået i retning af, at de store pengeinstitutter har valgt at lukke filial efter filial, mens vi har udvidet under krisen, fordi vi gerne vil være tæt på kunderne. Den strategi bliver vi belønnet for i form af loyale kunder og mange nye kunder. Det er vi taknemmelige for, siger Kurt Jensen.