Fodboldfusioner koster omtale

Fodboldfusioner kan være en succes på det sportslige plan. Men byerne, som huser fusionsklubberne, får meget mindre omtale. Det viser en opgørelse af Danmarks 100 største buers medie-synlighed.

Infomedia er en database over artikler i alle landets aviser. Den ejes ligelidt af JP/Politikkens Hus og Berlingske Media.

Infomedia opgør hvert år, hvor meget de største byer omtales i de ni landsdækkende aviser.

Og her viser det sig, at f.eks. Haderslev f.eks. ikke får nyens navn nævnt lige så ofte som f.eks. Horsens, Esbjerg og Silkeborg. Simpelthen fordi klub-fusionen Sønderjyske ikke lokaliseres.

Ikke på landkortet

- For byer som bl.a. Farum (FCN), Herning og Ikast (FCM) og Haderslev (SønderjyskE) betyder det, at man ikke får byens navn nævnt lige så ofte som eksempelvis Horsens, Randers, Esbjerg og Silkeborg. Det kan være svært for andre end lokale og fodboldinteresserede, at sætte SønderjyskE eller FC Vestsjælland på danmarkskortet, fortæller medieanalytiker Andreas Børresen.

Går glip af omtale

- Da mange fodboldklubber i dag spænder over mange aktiviteter som foreningsliv, kulturarrangementer og samarbejde med erhvervsliv, er fodboldomtale en meget velegnet kommunikationsplatform til at gøre opmærksom på byernes forskellige tilbud. Og der går byerne bag fusionsklubberne med garanti glip af en del eksponering, begrunder medieanalytiker Andreas Børresen.

Dyrt at rykke ud

Listen viser også, at det koster på eksponeringen af byen at falde ud af Superligaen. Køge, hvis fodboldhold røg ud af Superligaen efter forårssæsonen 2012, oplevede et eksponeringsfald på hele 40 procent i landsdækkende dagblade i efteråret, hvor de spillede i første division.

Så ved de det i Horsens og Silkeborg...

Se hele opgørelsen her.