Hellere endnu en bro over Lillebælt end over Vejle Fjord

I et nyt notat anbefaler Trekantområdet Danmark, der består af kommunerne Kolding, Fredericia, Vejle, Middelfart, Vejen og Billund, at planerne om Vejlefjordbroen droppes til fordel for bl.a. en ekstra forbindelse over Lillebælt.

Borgmestrene i trekantområdet siger klart nej til den planlagte togbro over Vejle Fjord til 4 mia. kr.

Netop den bro er ifølge regeringen helt afgørende for den såkaldte timemodel, der frem mod 2025 skal nedbringe transporttiden mellem de største byer.

Middelfarts borgmester, Steen Dahlstrøm (S), advarer mod at bygge den. - Togbroen er en dårlig løsning. Jeg mener, at man skal droppe den og i stedet lave en ekstra Lillebæltsforbindelse. Det ville være en mere bæredygtig og visionær løsning, siger Steen Dahlstrøm til Politiken.

Den nuværende togbro over Lillebælt er fra 1935, og området er allerede i dag knudepunkt for tog og biler. En sådan løsning vil dog ifølge Transportministeriet koste 12-13 mia. kr. Også Dansk Folkeparti og Enhedslisten er skeptiske over for den nye togbro ved Vejle.

Men transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afviser kritikken. Broen er nøglen til, at timemodellen hænger sammen - uden den er der ikke spor nok til at hente tidsbesparelsen på 8-9 minutter mellem Odense og Aarhus, siger ministeren. »Vi får ikke mest for pengene med en ny Lillebæltsbro, men det gør vi med en ny Vejlefjordbro. Og den er helt nødvendig. Hvis man tager den brik ud, falder meget af puslespillet fra hinanden«, siger hun til Politiken.