Vestbanen: Danmarks suverænt dyreste

Det koster skatteyderne over seks kroner at transportere hver passager en kilometer på Vestbanen. Det er Danmarks suverænt dyreste jernbane at holde kørende, viser nyt tal fra Transportministeriet.

De årlige udgifter til Vestbanen, der strækker sig fra Varde til Nørre Nebel, beløber sig til 28 millioner kroner. Indtægten lyder på sølle 3 mio. kr.

Det viser tal, som transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har fremlagt i Folketingets transportudvalg.

Generelt problem

- Det er et generelt problem, at det er alt for dyrt at holde liv i de lokale jernbaner. Problemet er det samme på blandt andet strækningen fra Thisted til Struer, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til Ingeniøren.

Bladet har regnet ud, at det offentlige tilskud til Vestbanene svare til et tilskud på 6,46 kr. for hver gang én passager kører én kilometer på banen.

Det beløb er langt større end tilskuddet til for eksempel Nordjyske jernbaner, som får 0,88 kr. pr. passagerkilometer, eller Midtjyske baner, hvor tilskuddet er 1,55 kr. pr. passagerkilometer.

Det massive offentlige tilskud var også emnet i 2011, hvor Region Syddanmark faktisk ønskede at lukke banen og erstatte ruten med busser.

Med regionsrådsformand Carl Holst (V) i spidsen vurderede politikerne, at det eneste argument, der talte for at bevare banen, var, at regionen fortsat kunne beholde et statsligt tilskud. Men det var 'at rutte med skatteborgernes penge,' sagde medlem af regionsrådet Lasse Krull (K) dengang i en pressemeddelelse.

Snævert flertal

Banen overlevede med nød og næppe, da et snævert flertal i Regionsrådet endte med at stemme for, at banen skulle både opretholdes og moderniseres. Noget, som regionen på daværende tidspunkt selv vurderede, ville lægge beslag på 25 procent af de årlige udgifter til infrastruktur, selv om banen kun når ud til syv procent af regionens befolkning, skriver Ingeniøren.

M;ere for pengene

De nye tal får Harry Lahrmann til at gentage den pointe, som forskerne allerede fremsatte for to år siden:

- Indsæt busser i stedet og få meget mere for pengene.

Tilskuddet til en buspassager er i omegnen af 50 øre pr. km - måske lidt mere i de tyndt befolkede områder.

- Man kan indsætte rigtig mange busser for de penge, der bruges på lokaltog. Og busser er både mere fleksible og kan nå ud til flere folk. Infrastrukturen bliver hverken ringere eller mere langsom, hvis togene udskiftes med busser, siger han til Ingeniøren.

Vestbanen har hvert år ca. 250.000 passagerer ? færre end 700 om dagen.