Forbrugerne får regning for gave fra teleselskab

Energi- og teleselskabet Syd Energi, SE, med hovedsæde i Esbjerg er kommet i modvind hos forbrugerne. I en reklamekampagne har selskabet solgt købet af Stofa som en gave til forbrugerne, men glemt at fortælle, at de selv skal betale regningen for gaven.

På de sociale medier beskyldes selskabet for bedrageri og falsk markedsføring.

- Vi erkender, at vores kampagne med budskabet om, at vi giver alle en gave kan virke en smule provokerende på de kunder, der oplever at skulle stige 25-40 kroner for deres internetløsning, skriver direktør Niels Duedahl i et svar til de utilfredse kunder på selskabets Facebook-side.

Inden 1. april flyttes SE næsten 65.000 private fiberkunder over på Stofas platform. De får i dag deres tv-pakker fra el-selskabernes fælles tv-distributør, Waoo.

Breve skabte vrede

SE har nu sendt breve ud til kunderne om de nye betingelser, og det har ført til omfattende protester mod, at den såkaldte gave også indeholder en prisforhøjelse på op til 45 kroner om måneden for bredbåndskunderne. Prisen for 60/60 Mbit/s stiger til 444 kroner.

En af de kritiske røster, Hans Tosti, skriver på Facebook:

- Lad være med at tale ned til forbrugerne og forsøge at pakke en absolut forringelse ind som en gave og tro, at folk hopper på den.

Forbrugerne kan opsige deres aftale med SE inden 15. februar.

- Vi er vant til at give vores budskaber kant, og det giver nogen knubs fra tid til anden, men vi vil hellere blive bemærket og gøre en forskel, end at være et lille forsagt firma, der ikke konstant udfordrer sig selv og sin omverden, for at skabe nye muligheder og endnu bedre kundeoplevelser, skriver Niels Duedahl i sit forsvar.

SE overtog tv- og bredbåndsselskabet Stofa i februar sidste år, så selskabet kommer op på knap en halv million tv- og internetkunder på landsplan.