Projektet ledes af University College Syddanmark og er det første af sin art i Europa.
Hvordan bevarer børn deres sproglige og kulturelle egenart samtidig med, at de bliver gode borgere i det land, de bor i? Det sætter et nyt projekt ?SMILE ? Strenthening Minority Identity and Language Education? nu fokus på. Projektet handler om, hvordan lærerstuderende kan udvikle de kompetencer, der skal til for at undervise børn, der vokser op i nationale mindretal.
Hos UC Syddanmark uddanner man lærere og pædagoger til danske og tyske mindretalsinstitutioner syd og nord for grænsen. Her ser man frem til at udveksle erfaringer med universiteter i Nordirland, Rumænien, Slovenien, Finland og Ungarn, der alle arbejder med mindretalspædagogik.
-Det en mangeårig drøm om at lave et netværk for mindretalspædagogik, der går i opfyldelse. Og vi er især glade for samarbejdet med European Centre for Minority Issues i Flensborg, som har hjulpet med at finde partnerne og dermed gjort projektet muligt, siger Tove Heidemann, Chefkonsulent ved den Internationale afdeling ved UC Syddanmark.
På kurset deltager fem-otte studerende fra hvert universitet. Fra UC Syddanmark deltager fire lærere og syv lærerstuderende, som alle har personlige mindretalserfaringer.
Fakta om projektet:<div> </div>
Med i projektet: European Center for Minority Issues (ECMI), Ethnocultural Diversity Resource Center (EDCR), Deutscher Schul- und Sprachverein (DSSV) samt Dansk Skoleforening for Sydslesvig e.V.