Flere klager over lægevagten

Antallet af klager over lægevagten er stigende, skriver Fyens Stiftstidende. Men patientforening frygter, at klagerne kun udgør fem-ti procenter af de fejl, som begås. Region opfordrer borgerne til at klage

Erik Bach fra Billund, der er formand for Patientforeningen, forklarer det stigende antal af klager med, at der ingen konsekvenser er for dem, der begår fejl. De får lov til at fortsætte.

- Det skal være muligt i sundhedsvæsenet at sortere folk fra, der ikke udfører et ordentligt stykke arbejde, siger han til Fyens Stiftstidende.

Han mener også, at der er store mørketal på området, og at der

bag statistikkerne gemmer sig en virkelighed med langt flere svigt i lægevagten, end klagetallet er udtryk for.

- Der er eksperter, der siger, at det er kun mellem fem og 10 procent af fejlene, der bliver til klager, siger Erik Bach.

Klager over lægevagten udgør kun en meget lille del af de klager, som ligger hos Patientombuddet. Men antallet er stigende. Fra 2010 til 2012 steg antallet fra 206 til 231.

Patienterstatningen udbetalte i 2006 3,4 mio. kr. i erstatning til patienter, der var udsat for fejl i lægevagten. Det beløb var i 2013 steget til 20,4 mio. kr.

Formand for Region Syddanmarks sundhedssam­ordningsudvalg, Bo Libergren (V), opfordrer alle, der føler sig udsat for svigt i lægevagten, til at klage.

- Det er vigtigt at klage, fordi vi kun kan forholde os til det, vi ved, siger han til avisen.

Der er kommet fokus på svigt hos lægevagten, efter at en 36-årig fynsk kvinde i marts døde af en blodprop i hjertet få timer efter, at en vagtlæge havde rådet hende at tage et par panodiler, da hun ringede ind med trykken for brystet og voldsomt ubehag.

Sundhedsstyrelsen går nu på opfordring fra Region Syddanmark ind i sagen for at vurdere, om den skal have konsekvenser for den pågældende læges virksomhed, oplyste regionen tirsdag.

De efterladte til den 36-årige har klaget til patientombuddet, som skal vurdere, om der er sket lægelige fejl i sagen.