Kritik: Kommuner har ikke øje for Twitter

Størsteparten af de syd- og sønderjyske kommuner er stort set ikke til stede i den politiske debat, som foregår på Twitter. Heller ikke når man korrigerer for indbyggerantal. Det viser en analyse fra Burson-Marsteller, der afdækker, at størstedelen af de politiske tweets bliver sendt fra Danmarks største byer.

 
 

Twitter er blevet et magtfuldt kommunikationsredskab, fordi det er her politikere, meningsdannere og journalister mødes og netværker. I modsætning til de traditionelle medier giver Twitter mulighed for direkte dialog mellem politikere, institutioner og borgere uden journalister som mellemled.

- Derfor er det et stort problem, at udkantskommuner er så tavse og ikke udnytter de muligheder, der er for at kommunikere direkte med landspolitikere og regeringen, siger Mikkel Freltoft Krogsholm, der er seniorrådgiver med speciale i Public Affairs og Sociale Medier hos kommunikationsbureauet Burson-Marsteller.

Kommunerne i landets udkantsområder står med store problemer - de kan ikke holde på de borgere og virksomheder, som bytter landlivet ud med de større byer. En udfordring som borgmestre og lokalpolitikere længe har råbt op om i medierne. Men deres manglende tilstedeværelse på Twitter går i sidste ende ud over deres evne til at påvirke Christiansborg og Udkantsdanmarks mulighed for at handle strategisk rammer strategisk mener Mikkel Freltoft Krogsholm.

Skatteminister Benny Engelbrecht er den mest aktive politiker på Twitter, og via tweets går han ofte i dialog med sine følgere. Han mener, at Twitter kan være et effektivt kommunikationsmiddel, hvis man ønsker at skabe kontakt til politikere.

- De sociale medier som Facebook og Twitter gør det nemmere for både borgere og politikere at indgå i dialog, debatter og samtaler. Det vigtigste er, at man er konstruktiv, når man debatterer og diskuterer politiske emner på de sociale medier, siger skatteminister Benny Engelbrecht.

Ifølge Mikkel Freltoft Krogsholm skyldes lokalpolitikernes fravær på Twitter, at de ikke har set de nye muligheder som sociale medier giver.

- Lokalpolitikerne gør desværre det, de altid har gjort. I stedet for at gå den direkte vej til en minister, ringer de til journalister på dagblade, kontakter folketingsmedlemmer valgt i deres storkreds, eller går igennem deres respektive partiorganisationer, når de vil have noget igennem på Christiansborg, siger Mikkel Freltoft Krogsholm.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Om undersøgelsen

Burson Marsteller har indsamlet data fra Twitter under hashtagget #dkpol siden maj 2014, og undersøgelsens resultater er baseret på et datasæt på 250.000 tweets. Heraf er 5.600 geokodet, dvs.at Burson-Marsteller kan placere dem på et kort og registrere, hvor mange tweets der var i hver af Danmarks 98 kommuner. På grund af Folkemødet er tallene for Bornholm taget ud af analyserne.