Håbløst bagefter med busser på gas

I Fredericia kører ni bybusser på gas, og om to år skal 37 busser køre på gas i Sønderborg. Men generelt halter Danmark håbløst bagefter med de miljøvenlige busser.

 

Fredag triller seks nye gasbusser ud på vejene mellem Aalborg og Frederikshavn. Dermed er der 37 gasbusser i Danmark. Altså samme antal, som fra 2017 skal køre i Sønderborg.

Men i vort naboland, Sverige, har de 1800 busser, der kører på CO2-neutral biogas. Og Frankrig topper med knap 2500 gasbusser....

Skuer man halvandet år tilbage i tiden, var der slet ingen gasbusser i Danmark. Men nu kører der busser i Hovedstadsområdet, Holstebro, Fredericia og Skive og nu også ved Aalborg, skriver Ritzau.

Gasbusserne sviner ikke som dieselbusser. Men prisen på gasbusserne er højere. Og i andre lande har politikerne sat afgifterne på gasdrevne køretøjer ned.

Og prisen er en bremseklods, siger Sydtrafiks direktør, Lars Berg. Han bekræfter, at kommunerne må være indstillet på, at det er dyrere at køre med gas end med diesel.

Han tror dog, at det snart kan ændre sig, fordi prisforskellen mellem diesel og gas er ved udligne sig.

Se mere om busserne i Fredericia (Varighed: 1:42)

 

 

I Danmark kører der nu 37 busser på gas. Det er relativ få sammenlignet
med andre EU-lande. Se fakta her. 

Fredag bliver der indsat seks gasbusser, som skal køre mellem Aalborg
og Frederikshavn. Dermed er det samlede antal gasbusser i Danmark
oppe på 37.

I EU-perspektiv er det en del mindre end de fleste andre lande. Se top-
10 her: 
  •  Frankrig: 2493
  •  Italien: 2300
  •  Sverige: 1851
  •  Spanien: 1547
  •  Tyskland: 1496
  •  Holland: 686
  •  Grækenland: 600
  •  Tjekkiet: 401
  •  Portugal: 354
  •  Slovakiet: 334
Kilde: Opgjort per 1. juni 2013 af Dansk Gasteknisk Center