Borgmester: Sagsbehandlingen er blevet bedre

Borgmester H.P. Geil fra Haderslev Kommune erkender, at der har været eksempler, hvor borgere er kommet i klemme i systemet, men borgmesteren tror på, at en ny plan hjælper.

En længere periode med kritik af sagsbehandlingen i forbindelse med sygemeldte borgere har fået Haderslev Kommune til, at lave en syvpunkts plan der skal forbedre sagsbehandlingen og den nye plan har allerede hjulpet, mener borgmester H.P. Geil.

Planen som skal føre til bedre sagsbehandling af borgerne i Haderslev, går bl.a. ud på, at der skal være mere borger inddragelse, det skal være lettere at få fat i en sagsbehandler og det skal være nemmere, at forstå de breve som kommunen sender ud.

En undersøgelse som Haderslev Kommune fik lavet tidligere på året viser, at godt hver fjerde borger på sygedagpenge er utilfreds med Jobcentret i Haderslev.

Ifølge H.P. Geil så har der også haft indflydelse på sagsbehandlingen, at der 1. januar 2013 blev vedtaget en reform, der skulle sørge for

at færre kom på førtidspension.

De nye regler har ifølge borgmesteren været medvirkende til, at flere er kommet i klemme.