Mod til at være sig selv

I et år har eleverne på Gredstedbro skole lært at glæde hinanden for at modarbejde mobning. Det er en del af et norsk system, der er ved at vinde indpas i Danmark. I dag tog de så ud for at glæde andre.

Eleverne i 7., 8., og 9. klasserne mødes fem gange om året. Det gør de i skoletiden, for at lege, spille rollespil ? og for at snakke. Om alt det svære, når man er 14-15-16 år. I dag torsdag var der tilsat fællessang og kager og stearinlys.

MOT er norsk og betyder mod. Mod til at være sig selv. Når det hedder MOT og ikke MOD, skyldes det, at der er tale om et norsk koncept. Det kører i tre år og i løbet af den tid har lærerne ? MOT-informatørerne ? en række redskaber de kan bruge fra et meget fast koncept.

Det gælder om at give de unge et rum, hvor de kan have tillid til at fortælle om sig selv. Om deres glæder og om deres bekymringer. På den måde lærer de hinanden bedre at kende ? og lærer at acceptere hinanden. Men også at sige nej overfor dominerende kammerater.

Gredstedbro skole er ? så vidt viceskoleinspektør Sanne Iversen ved ? den eneste MOT-skole i Jylland syd for Skanderborg. Men MOT-skolerne har også kun været i Danmark et godt års tid. I Norge, hvor nogle topidrætsfolk startede det i 1997, er der nu tilknyttet 65.000 unge til konceptet.

En norsk 3-års evaluering viser ? ifølge MOTs egen hjemmeside ? at ?De unge på MOT skolerne har mere selvtillid, optimisme og mod. De er bedre til at vise omsorg over for sig selv og andre, til at sige nej og til at modstå gruppepres.?

Noget som de 40 elever i 8. klasse bekræfter.

- Før var jeg ikke så god til at sige nej, men det har jeg lært nu, i stedet for bare at følge trop med de andre, siger Line Sørensen.

- Jeg har fået mere selvtillid. Nu tør ringe til folk, som jeg ikke kender, fordi jeg selv tror på, at det nok skal gå, fortæller Martin Petersen.

 

MOT-undervisningen foregår i tre år. Med start i 7. klasse og afslutning i 9. klasse.

 

 

  • MOT er en holdningsskabende organisation, som arbejder for og med unge.
  • MOTs mål er at bidrage til robuste og trygge ungdomsmiljøer.
  • MOT er en helheds-model for hvordan en kommune eller skole kan arbejde med unge:
  • Programmet henvender sig til 7. ? 9. klasse i folkeskolen. Der er fokus på de unge i skolen og i fritiden.
  • MOT bruger ung til ung-formidling, øvelser, gode fortællinger, dialog og rollespil for at gøre de unge bevidste om værdien i at træffe egne valg, tage vare på hinanden og vise mod.
  • MOT blev grundlagt i Norge i 1997 af topidrætsudøvere. Initiativtagerne var OL skøjteløberne Atle Vårvik og Johann Olav Koss.