TV SYD tager med Marius Buriuc hjem til Rumænien

I går mødte vi Marius Buriuc på Toldpladsen i Padborg, og fik et sjældent kig ind i mange af de østeuropæiske eksportchaufførers liv, når de kører over den dansk/tyske grænse. En arbejdsuge på sjældent mindre end 80 timer, et liv 24/7 i en lastbil uden at se familien i månedsvis, og til en løn ingen danskere ville acceptere - alligevel er det bedre end et liv i Rumænien.

Efter at have boet tre en halv måned i en lastbil, har Marius Buriuc sagt sit arbejde op, nu skal han hjem til Rumænien - endelig skal han se sin mor og sin 11-årige søn Mario.

-Jeg er rigtigt glad. Nu skal jeg se min søn, han har savnet mig, siger Marius Buriuc til TV SYD.

Efter en tur på 2300 kilometer gennem Europa mod Rumæniens nordøstlige hjørne, ankommer han til sin hjemby, landsbyen Drislea, som ligger i et af Rumæniens fattigste områder.

Marius kone forlod ham sidste år, og arbejder nu i Italien. Siden har hans søn Mario boet hos sine bedsteforældre, mens Marius arbejder i udlandet.

Men der er kontante fordele at arbejde i Nordeuropa - I sit gamle job tjente Marius omkring 1000 kr. om måneden som deltidsansat altmuligmand, siden han begyndte som eksportchauffør for 7 år siden tjener han 9000 kr. månedligt.

Med den løn har han fået råd til at bygge sit hus større og bedre og hurtigere end de fleste. Og så har han også råd til en gammel brugt bil.

-Jeg bygger huset til min søn. Jeg bliver måske nødt til at arbejde 10 år mere i udlandet for at kunne gøre huset færdigt.

Direktøren for Arbejdsformidlingen i regionen fortæller til TV SYD, at arbejdsløsheden i Rumænien, og de langt højere lønninger i udlandet får mange til at søge væk.

Især Nordeuropa og Italien er populære destinationer.

Alene kører der 1300 lastbiler med østeuropæiske nummerplader ind over grænsen til Danmark.

Se rejsen tilbage til Rumænien, og det rørende gensyn med den 11-årige Mario. (Varighed 7'00)