Sådan er reglerne for udenlandske chauffører

Hvordan er reglerne omkring køre-hviletid og hvor længe må udenlandske chauffører egentligt køre i Danmark ad gangen? Få svaret her.

Køre-hviletid

Mindst hver anden uge skal chaufførerne hvile ud væk fra lastbilen.

En eksportchauffør fra et EU-land må gerne overnatte i sin lastbil, når chauffør, lastbil og gods er langt hjemmefra. Men EU?s regler sætter grænser for, hvor mange uger i træk, det må ske.

Hver uge skal lastbilchauffører holde et såkaldt ugehvil, hvor chaufføren skal holde fri i 45 timer i træk. Den type hvil må ikke holdes i lastbilen.

Dog kan chauffører hver anden uge nøjes med et såkaldt "reduceret" ugehvil på mellem 24 og 45 timer. Her må chauffører gerne sove, opholde sig og holde fri i lastbilen.

Men hver anden uge er det ikke lovligt. Her skal et ugehvil vare 45 timer i træk og holdes væk fra lastbilen.

Cabotage-kørsel

Når en udenlandsk eksportchauffør fragter varer fra en destination til en anden i Danmark, er der tale om såkaldt cabotage-kørsel.

Hel formelt er cabotagekørsel er kørsel af varer mellem to destinationer i en anden EU-medlemsstat end der, hvor lastbilen er indregistreret.

Det er for eksempel cabotagekørsel, når en rumænsk indregistreret lastbil mod betaling kører med varer fra Aarhus til Odense. En udenlandsk lastbil kan lovligt køre tre ture i Danmark i tilknytning til en international transport.

Den sidste tur skal være afsluttet inden for syv dage efter, at varerne i den internationale transport er blevet leveret. Det vil sige, at en rumænsk lastbil lovligt kan køre tre ture med varer mellem danske byer, når den derefter kører til Flensborg for der at hente en ny last og så retur til tre nye ture.