Nu vil vi have det dobbeltspor

Politikere og erhvervsfolk har i årevis råbt på et dobbelt togspor mellem Vamdrup og Padborg, og med den nye transportminister bosiddende i det sønderjyske er forventningerne til et dobbeltspor skyhøje.

Arbejdet på et dobbelt togspor fra Vamdrup til Vojens er allerede i fuld gang, men det er stadig uvist om den sidste strækning på 14 kilometer jernbane fra Tinglev til Padborg bliver til noget. Det spørgsmål bliver en hed sag for landsdelens nye transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

- Han ved om nogen, hvor vigtigt det er med det dobbeltspor, så jeg forventer, at han får gennemført det, siger Mogens Therkelsen, medlem af Dansk-tysk Trafikkommision, og på samme måde lyder det fra Aabenraas borgmester:

- En sønderjysk transportminister kan give gode argumenter for et dobbeltsport på Christiansborg, så det regner jeg med, at Hans Christian Schmidt vil arbejde på at føre ud i livet, siger Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa.

Fortaler for et dobbeltspor

Hans Christian Schmidt har da også selv været fortaler for et dobbeltspor. Da regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten for halvandet år siden fordelte den største pose penge nogensinde til forbedring af togtrafikken i Danmark via den såkaldte Togfond, var der ikke sat penge af til dobbeltsporet. Til det sagde Hans Christian Schmidt.

- Det er ufatteligt. Det viser jo bare, at de ikke har forståelse for erhvervslivet i det sønderjyske, lød det i TV SYD 22. januar 2014 fra Hans Christian Schmidt.

Allerede i november 2012 stod det klart for alle, hvor skrøbeligt den ensporede jernbane er. Et afsporet tog smadrede syv km jernbanespor ved Sommersted og al togtrafik fra Skandinavien til resten af Europa var lammet i 17 dage. Det gav bl.a. et tab på 100 millioner kroner for de svenske virksomheder.

- Det er helt utroligt, at politikerne ikke blev klogere af ulykken i 2012. Her kunne alle se vigtigheden af, at der kommer et dobbeltspor. Jeg regner med, at Hans Christian Schmidt får det gennemført senest i slutningen af 2016 eller begyndelsen af 2017, lyder det fra Mogens Therkelsen, medlem af Dansk-tysk Trafikkommision.