Der er ikke kælet så meget for aerodynamikken, men til gengæld så er de nye postbiler en stor gevinst for miljøet.
Som en af fire byer bliver Vejle et af de steder hvor posten, den skal bringes ud med de små biler, der mest ligner en blanding af en golfbil og den velkendte Postmand Per bil.
- Vi har udskiftet knallerterne med elbiler både af hensyn til miljøet, men også af hensyn til arbejdsmiljøet. Elbilerne er højrestyrede, så vores ansatte er aldrig nødt til at gå ud i trafikken, og sikkerheden er altså i top, siger Susanne Lise Jensen, driftschef hos Postnord for områderne Fyn og Sydjylland, til TV SYD.
De 10 Comarth el-biler skal være med til at opfylde Post Danmarks målsætning om at nedbringe CO2- udledningen med 40 procent, og især om vinteren er de mere skridsikre end de to-hjulede knallerter.
Postbudene har taget godt imod de små, blå køretøjer:
- Det er et super køretøj, og jeg har ikke noget at klage over. Den kører lydløst rundt, og der er ikke brug for styrthjelm. Modsat på knallerten, så holder posten sig tør i de nye elbiler, siger Brita Reimer, der er postbud i Løsning, til TV SYD.
På Vejle Distributionscenter er alle cykler også el-drevne og på landsplan har Post Danmark nu 125 el-biler og 1800 el-cykler.
Fakta om de nye Postbiler
De kan køre 45. km i timen.
De kan laste 300 kilo post, hvilket er fem gange så meget som en knallert.
Det er egentlig en stor knallert, men i Post Danmark skal alle køretøjer med mere end 3 hjul registreres som en bil.