Regeringen lægger op til at udbygge motorvejen mellem Skanderborg og Aarhus. Nu foreslår Dansk Byggeri, at motorvejen mellem Kolding og Fredericia også bliver udbygget med et ekstra spor.
En investering i et ekstra spor mellem Kolding og Fredericia vil nemlig give et afkast på 14 procent.
- Det er i den absolutte top. Den type afkast ser man stort set ikke andre steder, siger Michael Mathiesen, formand for Dansk Byggeri Sydjylland til TV SYD.
Han henviser til Krakas analyse af investeringer i infrastruktur, som Dansk Byggeri har brugt i sine egne beregninger.
- Udvidelsen af motorvejen mellem Fredericia og Kolding vil være en stor fordel for både virksomheder og samfundet som helhed, siger Michael Mathiesen.
Med det høje afkast, der kommer fra færre motorvejskøer og et mere effektivt samfund, så vil investeringen være tilbagebetalt i løbet af ni år.
Udvidelsen af motorvejen mellem Fredericia og Kolding vil være en stor fordel for både virksomheder og samfundet som helhed
- Der er næsten ingen arbejdsløshed i Danmark, og derfor er vi nødt til at mobilisere vores arbejdskraft, siger Michael Mathiesen og tilføjer:
- Vi jyder gider nemlig ikke sidde i kø, siger han.
Ifølge Vejdirektoratet kører cirka 43.400 billister dagligt på denne strækning på hverdage, heraf er 17 procent lastbiler. Desuden har der fra 2006-2015 været 3,1 procent mere trafik på strækningen, hvilket svarer nogenlunde til den generelle stigning i trafikken på landsplan.
I tabellen herunder vises udviklingen i trafikken på motorvejen i Trekantområdet. (se også kortet i bunden). Her fremgår det, at trafikken på det øst-vest gående ben (40) er værst. Dog er stigningen knap så markant som på de to andre ben af motorvejstrekanten:
40 | 50 | 60 | |
---|---|---|---|
2014 | 39.200 | 33.000 | 32.900 |
2015 | 40.800 | 36.400 | 35.500 |
2016 | 42.700 | 38.100 | 36.500 |
Stigning | 9 pct | 15 pct | 11 pct |