Danske vognmænd styrer mod udlandet

Antallet af danskejede lastbiler, der bliver indregistreret i udlandet stiger. I dag er tallet dobbelt så stort som for kun seks år siden.

I dag kører 3432 danskejede lastbiler rundt med udenlandske nummerplader. Det viser nye tal fra ITD, der er brancheorganisation for den danske godstransport med lastbiler. I forhold til sidste år er tallet steget med 5,7 procent.

Jacob Christian Nielsen, administrerende direktør i ITD, er ikke glad for udviklingen.

- Vores helt store bekymring er, at det ikke kun er lastbilerne, der bliver udflaget. Næste skridt kan være, at hele virksomheder forsvinder til udlandet. Så vil det være endnu flere job og skatteindtægter, der forsvinder ud af landet, siger Jacob Christian Nielsen til Ritzau.

På to år er antallet af danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader vokset med 17 procent.

En del af den stigende udflagning skyldes ifølge ITD, at mange danske vognmænd orienterer sig internationalt og forsøger at opnå en større andel af det europæiske marked.

Men hovedforklaringen er knap så positiv, understreger Jacob Christian Nielsen, administrerende direktør hos ITD.

- Der er stadig flere virksomheder, der flagrer ud, fordi rammebetingelserne i Danmark er så dårlige, at de ikke kan tage konkurrencen op med deres udenlandske kolleger, siger han.
Det er langtfra kun lave lønninger i Østeuropa, der er problemet, understreger han og fortsætter:

- Vi oplever i stigende grad, at for eksempel Tyskland er væsentlig mere konkurrencedygtig, end vi er herhjemme. Det er også de lande, vi normalt sammenligner os med, der løber af med godset. Det bør vi gøre noget ved.