Disney må bøje sig for Givskud Zoo

Disney ville lancere familiefilmen "Zootopia" i hele verden. Men Givskud Zoo fandt på navnet først.

Givskud Zoo og Disney er nok ikke to virksomheder, folk regner med kunne have de helt store uenigheder.  Men den virkelighed ændrede sig, da Disney ville udgive en ny animationsfilm om en verden, hvor dyr lever helt uden mennesker. Filmen skulle hedde Zootopia, men selv samme navn havde Givskud Zoo sat sig på i jagten på en ny identitet til den folkekære park, der startede med navnet "Løveparken" tilbage i 1969.

quote

Disney spurgte os om lov til at bruge navnet Zootopia i Europa, hvor vi havde rettighederne til navnet. Deres begrundelse var, at vores koncepter ikke mindede om hinanden, og der derfor ikke ville opstå misforståelser.

Richard Østerballe, direktør, Givskud Zoo

Givskud Zoo var først på aftrækkeren i Europa. Det fandt Disneys jurister ud af, hvilket fik dem til at aflægge den zoologiske have et besøg, skriver Vejle Amts Folkeblad.

- Disney spurgte os om lov til at bruge navnet Zootopia i Europa, hvor vi havde rettighederne til navnet. Deres begrundelse var, at vores koncepter ikke mindede om hinanden, og der derfor ikke ville opstå misforståelser. Vi var dog bange for, at folk ville tage til Givskud Zoo med forventninger om, at det havde noget med Disney at gøre. Derfor sagde vi pænt nej, fortæller Givskud Zoos direktør, Richard Østerballe til TV SYD.

Disney måtte bøje sig og ændre navnet fra Zootopia til Zootropolis i Europa. Richard Østerballe vurderede på et lokalt plan, at han havde truffet den rigtige beslutning, men på internettet måtte Richard Østerballe erkende, at Disney havde trumfet dem.

- Det var jo en sejr i den forstand, at folk herhjemme nu kender filmen som Zootropolis, så der er ingen misforståelser eller skuffede gæster. Men vi havde jo kun rettighederne i Europa, så i resten af verden er Disney selvfølgelig gået med filmens oprindelige navn. Det betyder, at hvis du søger Zootopia på Google, skal du i gennem 500 resultater, før du finder Givskud Zoo, siger Richard Østerballe.

Givskud Zoos nye identitet skulle have været lanceret i 2019, men parkens jurister har rådet til at tage navnet i brug hurtigst muligt, så der ikke opstår flere misforståelser i fremtiden.

- Selvom man har registreret et varemærke, er man nødt til at bruge det, ellers står man dårligt i en retssag. Og hvis Disney havde sagsøgt os, ville vi jo ikke have haft en chance, fortæller Richard Østerballe til Vejle Amts Folkeblad.