TV der bevæger dig

Fartglade firmabiler skader virksomheders image

(Foto: Torben Åndahl)

6 ud af 10 oplever at firmabiler ofte eller altid kører for stærkt. Det viser en ny undersøgelse.

Hvis der er et logo på siden af bilen, og den kører for stærkt, koster det på virksomhedens image-konto. Det er konklusionen i en undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Nielsen på vegne af Rådet for Sikker Trafik og olieselskabet Q8.

Analysevirksomheden har spurgt 1004 danskere om deres opfattelse af firmabiler og fart. 63 procent af de adspurgte giver udtryk for, at firmabiler altid eller ofte kører for stærkt på landevejene.

Ikke et udtryk for mange uheld

Undersøgelsen koncentrerer sig om danskernes opfattelse og er derfor ikke nødvendigvis et retvisende udtryk for, hvordan bilister i firmabiler rent faktisk kører på landevejene. Ikke desto mindre koster opfattelsen på image-kontoen. Hele 70 procent af de adspurgte svarer, at for høj fart i firmabilen smitter negativt af på de virksomheder, der har lidt for fartglade medarbejdere.

Nødvendigt med trafikpolitik

Olieselskabet Q8 er én blandt mange virksomheder, der har formuleret en trafikpolitik for medarbejderne.

- Hvis en Q8-medarbejdere overtræder færdselsloven i en firmabil, bliver han eller hun indkaldt til en samtale med egen leder.

Krav om kørekursus

Det er et krav, at alle Q8-medarbejdere med firmabil skal gennemføre et trafiksikkerhedskursus hos FDM, ligesom medarbejderne løbende skal deltage i trafiksikkerheds- og køretekniske kurser.

- Det handler først og fremmest om, at uansvarlig opførsel i trafikken kan få nogle alvorlige menneskelige konsekvenser. Dernæst handler det naturligvis også om vores image og om de økonomiske og miljømæssige konsekvenser, siger kommunikationschef Jytte Wolff-Sneedorff fra Q8.

Undersøgelsen er foretaget i forbindelse med kampagnen 'Mit Hjem - Din Fart', der i øjeblikket er synlig over hele landet i form af røde piger i vejkanterne.