Midtjysk motorvej vil reducere rejsetiden markant og aflaste E45

En ny beregning af en midtjysk parallel-motorvej viser, at den har en god samfundsøkonomisk forrentning og vil reducere rejsetiden i store dele af Jylland.

Vejdirektoratet har fredag formiddag på et møde i Haderslev fremlagt sin genberegning af en midtjysk parallel motorvej med Landstrafikmodellen.

Resultatet viser, at alle fire mulige ruter (korridorer) på en kommende midtjysk parallel motorvej har en positiv forrentning, hvilket betyder, at en ny midtjysk motorvej vil tilføre værdi til samfundet – uanset hvilken af de fire belyste linjeføringer, der vælges.

- Genberegningen viser, at der er mange positive aspekter ved en ny midtjysk motorvej, som det er værd at kigge nærmere på, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

- Det flugter med regeringens egen holdning til spørgsmålet. Og derfor har vi også skrevet ind i regeringsgrundlaget, at der skal laves en nærmere undersøgelse af strækningen Give – Billund - Lunderskov, siger han.

Her ses de fire ruter, som genberegningen har analyseret effekten af.
Her ses de fire ruter, som genberegningen har analyseret effekten af.

En kommende midtjysk parrallel motorvej vil uanset hvilken rute, der vælges, betyde aflastning af motorvej E45.  Aflastningen af E45 vil være størst i ”enderne” og mindst i midten mellem Århus og Vejle.

Aflastningen af E45 indtræffer først fuldt ud, når hele den midtjyske motorvej er anlagt. Der vil være strækninger på E45, der vil have kritisk trængsel inden en midtjysk motorvej vil være anlagt.

Trængselsproblemerne på E45 vil ikke blive løst med en midtjysk motorvej men alene udskudt i en årrække, lyder genberegningens konklusion.