- Det kan blive det offer, vi må bringe bringe for at bevare de – rigtigt mange – arbejdspladser, siger Jesper Petersen, S, til TV SYD.
I dag ligger næsten alle beboelseshuse uden for en grænse, hvor støjniveauet højst må være 50 decibel. Det ligger pænt under Miljøstyrelsens max-grænse, som er 80 dB.
Men undersøgelse viser, at de kommende F-35’ere, som er større og tungere end F-16, larmer op til dobbelt så meget. Tæt ved flyene kan støjen nå op til 121 dB. Det er næsten 20 dB mere end F-16. Og når dB-tallet vokser med 10, er der altså tale om en fordobling. Fordi det er en logaritmisk skala.
- Vi har god tid til at klare støjproblemerne, siger forsvarsminister Peter Christensen til TV SYD i dag. De første fly kommer først i 2021.
Begge politikere erkender, at de nye fly støjer mere. Det skyldes de større og stærkere motorer.
I Norge, som har bestilt F-35-fly, forventer forsvaret at skulle bruge en milliard (norske) kroner på at købe 175 nabohuse og støjisolere 800 andre.
Jesper Petersen svarer på spørgsmålet om, hvem der skal betale for støj-problemerne: Kommunen eller forsvaret.
- Som jeg er orienteret holder de nye fly – selv om de støjer mere – det eksisterende grænser for støjbelastningen Men for folk i området kan det føles voldsomt, og det kan blive en del af diskussionen, om de skal kompenseres.