Så er der strøm på første transformerstation mellem Esbjerg og Lunderskov

Banedanmark er nu så langt med elektrificeringen mellem Esbjerg og Lunderskov, at den første transformerstation på strækningen har fået sat strøm til.

Det er transformerstationen i Andst, der er blevet ’tændt’ og skal levere strøm til den kommende næsten 60 km. elektrificerede strækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Transformerstationen i Andst vil tegne sig for størstedelen af leverancen af strøm til jernbanen suppleret af en transformerstation i Esbjerg samt to mindre autotransformere i Esbjerg og Holsted.

- Det er en stor milepæl for projektet bag elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov, at vi nu har sat strøm til transformerstationen i Andst, siger Henrik Vikelgaard, driftsleder i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark, i en pressemeddelelse om den nye tranformerstation i Andst. 

Banedanmark elektrificerer frem til april 2017 den 57 km. lange tosporede jernbanestrækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Med elektrificering af strækningen bliver det muligt at køre med el-tog hele vejen fra København til Esbjerg.

Atotransformerne er en nyhed i Danmaerk. Autotransformeren tager strømmen fra den feeder-ledning, der er en del af kørestrømsanlægget, og ændrer spændingen fra 50.000 volt til det halve, så det passer til den spænding, som togenes strømaftagere skal have.

Populært sagt giver autotransformerne togene et ”energi-boost”, så der ikke er behov for så mange af de store og dyrere transformere, men at man på den små 60 kilometer lange strækning kan nøjes med i Andst og en i Esbjerg.

Det er første gang, at det sker i Danmark, men i lande, hvor større dele af jernbanen er elektrificeret, er det helt almindeligt at sikre strøm til togene på den måde.

Elektrificering Esbjerg-Lunderskov

  • 2137 prøvegravninger til fundamenter
  • 2088 fundamenter
  • 1614 kørestrømsmaster
  • 100 kilometer returkabel
  • 100 kilometer fødeledning
  • 260 kilometer bæretov og køretråd

 

 

 

  •