Så er strømmen klar til togene mellem Esbjerg og Lunderskov

Banedanmark har nået en stor milepæl i arbejdet med at elektrificere den 57 km lange strækning mellem Esbjerg Lunderskov. Natten til onsdag blev der for første gang sat strøm til det nye kørestrømsanlæg, der er installeret på hele strækningen.

Inden strømmen kan overføres til el-tog på strækningen, mangler der dog omfattende tests af anlæg og tog samt en tilslutning af Esbjerg Station, før det er muligt at køre med el-tog på strækningen.

-  Med elektrificeringen af banen skaber vi rammerne for en mere moderne jernbane med mulighed for at køre el-tog, der accelererer hurtigere og på sigt kan udnyttes til kortere rejsetid, siger Klaus Bergman, projektdirektør for Banedanmarks Elektrificeringsprogram i en pressemeddelelse. 

Siden 2014 har Banedanmark været i gang med at fjerne beplantning og ombygge broer for at gøre plads til de nye kørestrømsanlæg, der er sat op langs hele strækningen. Sideløbende er der blevet bygget transformerstationer i Andst og Esbjerg samt to mindre autotransformere i Esbjerg og Holsted, som skal stå for leverancen af strøm til banen. 
 
I den kommende uge skal det testes, om strømmen fra transformerstationerne i Andst og Esbjerg også leveres på den rigtige måde til kørestrømsanlægget. 
 
Sideløbende med de forskellige test af kørestrømsanlæg og elektriske installationer skal Esbjerg Station bygges færdig, da der stadig mangler nogle arbejder. Stationen forventes tilkoblet efter påske.  
 
Allerede fra næste uge vil testtoget køre mellem Esbjerg og Lunderskov i aften- og nattetimer. Herefter er det forventningen, at det vil være muligt at køre med el-tog på strækningen med udgangen af april under forudsætning af, at der ikke opstår uforudsete udfordringer under de omfattende tests. 

 

Fakta for Elektrificering Esbjerg-Lunderskov

Elektrificeringen af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov er den første af flere strækninger, der over de kommende år skal elektrificeres.
 
  • •    2137 prøvegravninger til fundamenter
  • •    2088 fundamenter
  • •    1614 kørestrømsmaster
  • •    100 kilometer returkabel
  • •    100 kilometer fødeledning
  • •    260 kilometer bæretov og køretråd