Sygetransport udeblev to gange: Lam kvinde svigtet af regionen

To gange på ni dage udeblev en liggende sygetransport fra Region Syddanmark fra en aftale med 58-årige Lisbeth Henriksen fra Rødding, der er lam.

Den 27. oktober og den 5. november måtte den 58-årige Lisbeth Henriksen fra Rødding vente forgæves på en liggende sygetransport fra Region Syddanmark. Sygetransporten skulle have bragt hende fra hjemmet i Rødding til Aabenraa Sygehus til udskiftning af en nasalsonde. Men i begge tilfælde udeblev sygetransporten.

- Jeg synes, det var for dårligt. Det mindste, de kunne gøre, var da at give besked, siger Lisbeth Henriksen.

Den 58-årige kvinde lider af en neurologisk sygdom, som lammer hende fra halsen og ned, og sonden er kvindens livline. Uden den kan hun hverken få mad, drikke eller medicin. Sonden skal skiftes hver tredje måned for netop at forhindre infektioner, som kan udvikle sig livstruende. Og det var altså den sonde, som Lisbeth Henriksen skulle have skiftet, hvor sygetransporten udeblev.

Ambulance bliver omdirigeret

En aktindsigt, TVSYD har fået i sagens forløb, viser, at Region Syddanmarks vagtcentral i begge tilfælde havde sendt en liggende sygetransport afsted – i form af en Bios-ambulance – for at hente Lisbeth Henriksen, men at begge ambulancer blev omdirigeret til akutte opgaver, før den nåede frem.

- Begge gange var der en ambulance på vej ud til hende, men i begge tilfælde viser det sig,  at der var en borger i nærheden, der havde mere brug for en ambulance, end hun havde, og derfor  omprioriterede man ambulancen, forklarer Torsten Lang-Jensen, der er præhospital chef i Region Syddanmark.

Forløbet for den 27.oktober er som følger. Lisbeth Henriksen skulle være på Aabenraa Sygehus til udskiftning af nasal-sonden klokken 13.20.

Ambulancen kørte fra Toftlund klokken 11.50. Klokken 12.25 er den få minutter fra Lisbeth Henriksens bopæl i Rødding, da vagtcentralen omdirigerer ambulancen for at hente en bevidstløs 22-årig i Bramming. En halv time senere sendes en anden ambulance fra Vojens. Den ankommer til adressen klokken 13.22 – to minutter efter, at Lisbeth Henriksen skulle have været fremme på Aabenraa Sygehus.

Vagtcentralen ringede ikke til Lisbeth Henriksens familie og fortalte, at sygetransporten var så forsinket, at de ikke kunne nå en aftalen på sygehuset, og det forarger den nærmeste familie.

- Jeg er så frustreret over det - at det kan ske. Og tillige med var der ringet om morgenen for at høre, om de nu var sikre på, at de havde Lisbeth på hendes tur - og det havde de. Så der var ingen grund til at være nervøs for om de ville komme, men da de så ikke kom, blev vi frustrerede, og mig og min far vidste ikke, hvad vi skulle gøre, fortæller datteren Angela Henriksen.

En ny tid blev aftalt den 5. november.

Sygetransporten udebliver igen

Den 5. november gentager stort set samme scenarie sig. Lisbeth Henriksen har fået en ny tid til udskiftning af sonden på Aabenraa Sygehus klokken 14.20. Klokken 12.41 kører en ambulance fra Aabenraa mod Rødding. 11 minutter senere omdirigeres ambulancen til et krampetilfælde i Aabenraa by.

Derfor sendes en anden ambulance fra Aabenraa klokken 13.47, og den ankommer til Lisbeth Henriksens adresse klokken 14.26 – seks minutter efter at den lamme kvinde skulle have været fremme på Aabenraa Sygehus. Heller ikke den her gang giver AMK-Vagtcentralen besked til Lisbeth Henriksen og hendes pårørende omkring forsinkelsen.

Angela Henriksen fortæller om de to udeblevne sygetransporter

Der er i begge tilfælde sendt en ambulance afsted der er sendt ud til noget akut - det er vel også ok?

- Helt sikkert. Det kan jeg kun give ret i. Selvfølgelig er det i orden, at der er noget, der er mere akut, men så burde man i det mindste give besked om, at man ikke kan komme frem, i stedet for at familien bare venter og venter, og der ingenting sker, siger Angela Henriksen.

Godt et døgn senere, fredag den 6. november om aftenen, opdager hjemmeplejen, at sonden er gledet halvt ud, og Lisbeth Henriksen må undvære både væske, medicin og mad i næsten et døgn. Lørdag formiddag køres hun på sygehuset for akut at få en ny sonde lagt i.

I TV SYDs aktindsigt fremgår det, at det er blevet indskærpet overfor personalet i AMK Vagtcentralen, ”at der i alle tilfælde skal ringes forsinkelse – evt. søg hjælp til dette af en kollega, da det naturligvis har stor værdi for personale/pårørende hos patienten. AMK-vagtcentral forsætter med fokus herpå”.

-  Vi vil indskærpe overfor medarbejdere på vagtdcentralen, at det er noget, de skal gøre, slår  Torsten Lang-Jensen, der er præhospital chef i Region Syddanmark, fast over for TV SYD.

Årsagen til, at personalet ikke ringer og oplyser om forsinkelsen, er ifølge aktindsigten fra Region Syddanmark på grund af travlhed.