Ifølge seneste arbejdsmarkedsrapport fra Dansk Arbejdsgiverforening koster en ansat inden for fremstilling 30 kroner mere i timen i Danmark end i Tyskland. Ikke desto mindre har trykkeriet Toptryk Grafisk fundet nøglen til det tyske marked.
Virksomheden, som forventer at runde en omsætning på otte millioner i indeværende regnskabsår i nabolandet alene, har haft idéen om at forsøge sig på det tyske marked i en årrække. Og med et stigende antal tyske kunder i porteføljen, har ledelsen i de seneste år dannet sig et indtryk af, hvad der skal til.
De tyske kunder er pertentlige og forlanger samme grundighed af os
- De tyske kunder er pertentlige og forlanger samme grundighed af os. Når vi taler med en tysk kunde, gør det en verden til forskel, at vi har de rigtige medarbejdere, der gebærder sig flydende og fejlfrit på tysk. Både hvad angår sproget, men også med hensyn til takt og tone – her gælder ordnung muss sein, fortæller salgs-og marketingsdirektør Palle Bo Schmidt til TV SYD.
For at få det bedst mulige indblik og kunne give de tyske kunder den bedste service, er trykkeriet gået målrettet efter at ansætte folk, der har arbejdet i Tyskland. Nøgleordene er pertentlighed, høflighed og oceaner af tid.
- De tyske kunder tager måske fem gange længere tid at servicere, men så er ordren også fem gange større, siger Palle Bo Schmidt.