Virksomhed kæmper for at finde dygtige lærlinge

Johs. Møllers Maskinfabrik er gået med i kampagnen Kloge Hænder, der sætter fokus på erhvervs-uddannelsernes muligheder, fordi de mangler kvalificerede lærlinge.

Hos Johs. Møllers Maskinfabrik satte de for fem år siden et mål. De faste, faglærte medarbejdere blev ældre og ældre, derfor besluttede man, at 15 % af medarbejderne skulle være lærlinge. Ungdomskuren gik dog ikke efter planen, fortæller fabrikschef Frank Wind.

- Vi måtte sande, at det ikke var nemt, og at niveauet ikke var så godt. Det bliver sværere og sværere at finde nogen, som overhovedet gider det her. De første vi havde måtte vil simpelthen stoppe med igen, da vi slet ikke kunne bruge dem. Så det kæmper vi med, siger han til TV SYD.

Derfor har virksomheden valgt at være med i kampagnen Kloge Hænder, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Formålet er at åbne unge menneskers øjne for, hvad en erhvervsuddannelse kan føre med sig. På Johs. Møllers Maskinfabrikker var en række folkeskoleelever i dag på besøg, hvor de blandt andet fik set nærmere på svejsning og programmering af en flammeskærer.

- Kan vi bare fange nogen af dem, så er vi rigtig glade. Nogle vil måske sige, at det er helt til grin, men jeg tror, at de får noget med herfra alligevel. Vi kan mærke, at der er nogle Georg Gearløs imellem, der synes det er spændende, siger Frank Wind.

Hos virksomheden håber, at kampagnen bliver en tilbagevendende begivenhed, så man får ekstra godt fat i eleverne. Man vil også gøre de unge opmærksomme på, at der for eksempel er mulighed for at læse videre til ingeniør, når de er færdige med deres faguddannelse.