316 danske kæmpe-lastbiler

Vognmændene er glade for dem, mange borgere er dog skeptiske og nu spænder EU-regler ben for, at der kan rulle flere kæmpe-lastbiler rundt på vejene.

Status

Efter halvandet år med forsøg med modul-vogntog gør den danske vognmandsbranche status.
- Der har været meget bøvl med myndighederne, det må vi erkende, forklarer Mogens Therkelsen, der er formand for vognmændenes interesse-organisation ITD i Padborg.

Han kritiserer de samme myndigheder for ikke at være i trit med udviklingen.

Hul igennem

For eksempel forhindrer EU-regler, at de danske kæmpe-lastbiler må køre over grænsen til Tyskland.

Foreløbig har kun en enkelt vogmand - fra Fyn - fået tilladelse til at krydse den dansk-tyske grænse

- Det ville være af meget stor betydning, hvis vi også fik lov at køre syd for grænsen og jeg tror da, at vi har fået et lille hul igennem, siger Mogens Therkelsen.

Mere gods pr. tur

Vogmændene mener, at det ville være til forbrugernes fordel, hvis flere kæmpe-lastbiler kom til at rulle på vejene, fordi de store lastvogne kan fragte mere gods på een gang. De henviser til egne undersøgelser, der påpeger, at hver tredje transport med normal lastbil ville kunne undgås. Dermed ville der kunne spares 15 procent på brændstof og 23 procent i omkostninger.

I øjeblikket er der forsøg med modulvogntog i Sverige, Norge, Finland og Holland. I Tyskland er der enkeltforøg i flere af delstaterne.
dog ?frit? køre i Danmark på godkendte stærkninger forudsat at de danske bestemmelser overholdes, herunder at
de tekniske krav er opfyldt