Chauffører hærges af ledighed

5.000 danske chauffører er ledige, fordi de er blevet underbudt af chauffører fra Østeuropa.

Derfor går 3F til overenskomstforhandlingerne med ét hovedkrav, nemlig et værn mod social dumping.

- Vi vil sikre, at udenlandske chauffører får samme løn som danske, når de bliver ansat af danske vognmænd, siger Jørgen Christensen, der er formand for transportgruppen i Aabenraa.

Han har noteret, at chauffører fra Østeuropa tjener helt ned til 6.000 kroner om måneden.

3F's transportgruppe mødtes mandag med arbejdsgiverne i Dansk Industri for at tage fat på de egentlige overenskomstforhandlinger senere på ugen.

Moral

Jørgen Christensen mener, at de største vognmandsfirmaer som H. P. Therkelsen i Padborg opfører sig dobbeltmoralsk ved at udkonkurrere mindre danske vognmænd.

H. P. Therkelsen i Padborg er blandt de firmaer, der i stort omfang hyrer udenlandske chauffører til den internationale transport. 3F anslår, at 60 til 75 procent af firmaets biler kører på udenlandske nummerplader.

- Vi er nødt til at se på omkostningerne, når vi skal konkurrere på det europæiske marked, siger direktør Mogens Therkelsen, der er formand for brancheorganisationen for international transport, ITD. Han sidder også i hovedbestyrelsen for Dansk Industri.
 
Han afviser, at der er tale om social dumpning.

- De danske vognmænd følger de overenskomster, som er gældende i de enkelte lande, siger Mogens Therkelsen.
 
Chaufførerne er ansat på normallønsområde. De får den løn, som aftales i overenskomsten. Kun en mindre del forhandles på den enkelte virksomhed.