Efter 27 år i ministerskuffer: Dobbeltsporet skal igen til forhandling

Penge og prioritering har manglet for at udvide den enkeltsporede jernbane mellem Tinglev og Padborg - den sidste flaskehals på jernbanen mellem Nordskandinavien og Syditalien. Men nu kommer sagen igen på forhandlingsbordet.

Tager du toget fra Finland til det allersydligste Italien, er der kun ét sted, hvor togene må deles om ét enkelt spor. Det er en strækning på 14 kilometer enkeltsporet jernbane mellem Tinglev og Padborg. En strækning der har været mulig at udbygge, siden Folketinget banede vejen i 1993.

Alligevel er der i dag - 27 år senere - stadig kun ét spor, der binder det danske jernbanenet sammen med Europa.

Nu vil flere politikere valgt ind i Syd- og Sønderjylland endnu en gang lægge dobbeltsporet på forhandlingsbordet, når infrastrukturforhandlingerne går i gang i det nye folketingsår, viser en rundspørge, TV SYD har lavet.

Men hvordan kan et projekt overhovedet ligge så længe på ministrenes bord uden at blive gennemført? Det har TV SYD spurgt den nuværende og en tidligere transportminister om. 

quote

Det er en af de ting, hvor man bare må sige, at der er blevet snakket meget, men det er ikke blevet prioriteret højt i sidste ende.

Benny Engelbrecht, transportminister (S)

- Det er i virkeligheden så enkelt, at der ikke er nogen, der har sat penge af til dobbeltsporet, siden det blev drøftet allerførste gang. Derfor er det en af de ting, hvor man bare må sige, at der er blevet snakket meget, men det er ikke blevet prioriteret højt i sidste ende, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Han er den 15. minister, der har projektet liggende på sit skrivebord. Sammen med motorvejsudvidelser og broforbindelser skal det manglende dobbeltspor igen kæmpe for at få en chance for at blive gennemført, når infrastrukturforhandlingerne går i gang. En kamp som flere politikere nu har meldt sig ind i.

- Jeg er meget spændt på, hvor det fører hen, men det er ikke mig, der har 90 mandater bag mig og kan bestemme helt alene. Min opgave er at sikre, at vi laver en bred aftale, som omfatter så mange partier som muligt i det danske Folketing, siger Benny Engelbrecht.

Det er kun strækningen mellem Tinglev og Padborg, der mangler at blive udvidet.
Det er kun strækningen mellem Tinglev og Padborg, der mangler at blive udvidet.
Foto: Transport- og boligministeriet.

Dobbeltsporet har længe været koldt

Det er svært at pege i en bestemt retning, hvis man skal placere skylden for, at der stadig kun er ét spor mellem Tinglev og Padborg, mener Hans Christian Schmidt (V). Han har siddet i Folketinget næsten lige så længe, som dobbeltsporet er blevet drøftet, og af to omgange har han været transportminister. Derfor kan han også godt se, at det virker mærkeligt, at dobbeltsporet ikke er gennemført efter 27 år.

quote

I forhandlinger skal dobbeltsporet tit op imod andre projekter med veje, broer eller andre jernbaneprojekter. Det er synligt for alle, at det er en svær opgave at få det gennemført.

Hans Christian Schmidt (V), tidligere transportminister

- Jeg kan i den grad forstå, at folk synes, det her er underligt. Men man skal huske, at der er mindst to ting, der spiller ind. Det første er selvfølgelig, om der politisk er et stort nok pres. Hvis 90 mandater mener det her, så bliver det jo bygget. Det andet er, uden at jeg skal fralægge mig ansvaret, at jeg ikke tror, at sagen nyder stor fremme i embedsmandsapparatet. Det har jeg i hvert fald aldrig oplevet, siger han.

Projektet har dog ikke ligget helt stille. Oprindeligt var der kun ét spor helt fra Vamdrup til Padborg, og to sektioner af strækningen er blevet udvidet til dobbeltspor i 1997 og i 2015. De sidste 14 kilometer mellem Padborg og Tinglev mangler dog stadig, og strækningen har haft svære odds i tidligere forhandlinger. 

Tidslinje: Dobbeltsporet fra Vamdrup til Padborg

  • 1993: Der bliver udført undersøgelser for at bestemme prisen på at udvide jernbanen mellem Vamdrup og Padborg, og Folketinget vedtager en anlægslov, der gør det muligt at bygge et ekstra spor. Samtidig beslutter Folketinget at gå i gang med at lave et ekstra spor på den midterste del af strækningen mellem Vojens og Tinglev.
  • 1997: Dobbeltsporet mellem Vojens og Tinglev står færdigt.
  • 2009: Folketinget beslutter at reservere penge til at udbygge den resterende nordlige del af strækningen mellem Vojens og Vamdrup. Samtidig opdaterer man undersøgelserne for priserne for at tilføje det ekstra spor på den nordlige del mellem Vojens og Vamdrup og den sydlige del mellem Padborg og Tinglev.
  • 2012: Der bliver afsat penge til at lave dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup.
  • 2013: Rådgivningsvirksomheden Atkins anslår, at det ville koste 800 millioner (2020 priser) at tilføje et ekstra spor mellem Padborg og Tinglev. 
  • 2015: Dobbeltsporet mellem Vojens og Vamdrup står færdigt.

Kilde: Transport- og boligministeriet.

- I forhandlinger skal dobbeltsporet tit op imod andre projekter med veje, broer eller andre jernbaneprojekter. Ikke en gang da man lavede en togfond, kunne dobbeltsporet komme med. Så er det synligt for alle, at det er en svær opgave, siger Hans Christian Schmidt.

Kan komme på tegnebrættet i år

I det nye folketingsår skal politikerne forhandle et infrastrukturforlig, der kommer til at tegne udviklingen for det danske vej- og jernbanenet de næste ti år. For enden af bordet sidder transportminister Benny Engelbrecht, og han har allerede lagt mærke til, at flere politikere vil kæmpe for dobbeltsporet mellem Padborg og Tinglev.

quote

Udsigterne er noget lysere, end de måske ellers ville have været.

Transportminister Benny Engelbrecht (S)

- Dobbeltsporet var ikke en del af den tidligere regerings plan for infrastrukturen, så med sydjyske briller på så er det måske meget godt, at vi har visket tavlen ren og startet forfra. Udsigterne er noget lysere, end de måske ellers ville have været, siger han.

Selvom der er mulighed for, at dobbeltsporet bliver en del af forliget, er det stadig for tidligt at sige, om projektet bliver prioriteret højere, end det tidligere er blevet. Denne gang får politikerne dog muligheden for at forholde sig til prisen på projektet.

- Der kommer til at være et beslutningsgrundlag i forhold til dobbeltsporet mellem Padborg og Tinglev, men det er ikke ensbetydende med, at partierne siger: ’Top - det gør vi’, siger Benny Engelbrecht.

Forhandlingerne om grøn transport er stadig i gang i blandt andet transportministeriet, og de kommende infrastrukturforhandlinger kan først gå i gang, når de er afsluttet. Inden folketingsåret er slut, vil infrastrukturforliget dog været på plads, siger Benny Engelbrecht.

Fakta: Strækningen mellem Padborg og Tinglev

  • Strækningen mellem Padborg og Tinglev er den eneste af Danmark’s i alt 665 km hovedjernbanenet, der er enkeltsporet.
  • Jernbanestrækningen er en del af det Transeuropæiske Jernbanenet TEN-T's hovedstrækning og er samtidig den eneste delstrækning fra Finland til Sicilien, der er enkeltsporet.
  • Udbygning til dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg er vedtaget med en anlægslov fra 1993.
    (20 km dobbeltspor Vamdrup-Vojens blev åbnet i år 2015, kostede 675 mio. kr. og opnåede støtte fra EU på 75 mio. kr.)
  • I 2012 skete der et uheld på den dengang enkeltsporede strækning mellem Vamdrup og Vojens, der betød, at al togtrafik på strækningen blev lukket i 17 dage.
  • Strækningen mellem Padborg og Tinglev er pt. den eneste jernbaneforbindelse mellem Danmark og Europa syd for den dansk-tyske grænse.
  • Eksempel: Mandag den 5. oktober måtte 16 godstog på at krydse et modkørende tog.

  • Da køreplanen er meget forskellig fra dag til dag, skønner Banedanmark forsigtigt, at 3.000 godstog årligt venter på et modkørende tog. Det er ca. otte tog i døgnet.

    Ventetiden er typisk 5-10 minutter. Banedanmark har ikke kendskab til at der forekommer togophobning, som følge af enkeltsporet.

  • Med en strækningskapacitet på op mod 120 tog i døgnet er der, regnet på døgnbasis, i øjeblikket rigelig kapacitet til de ca. 70 tog, som dagligt kører på strækningen. Der er dog enkelte timer på døgnet, hvor kapaciteten er tæt på at være fuldt udnyttet med fem tog i timen. 

  • Den nuværende enkeltsporede strækning vil kunne håndtere en stigning i trafikmængden på op mod 40 procent samlet set over døgnet.

Kilde: Udviklingsråd Sønderjylland og Banedanmark