Fælles opfordring: Gør grænsebanegård ved Flensborg permanent

En fælles dansk-tysk grænsebanegård i Flensborg er en god idé. Men den skal gøres permanent, mener to danske politikere.

Borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen (V) og regionsrådsformand Stephanie Lose (V) opfordrer i et fælles brev Flensborg byråd til arbejde videre med planerne om en permanent grænsebanegård vest for Flensborg by.

Når Femern Bælt-byggeriet for alvor går i gang, vil de internationale tog mellem Hamborg og København blive ledt over Syd- og Sønderjylland og Fyn. Det giver ifølge de to politikere Flensborg en unik chance for at få et attraktivt stoppested ved byen. En analyse viser, at det vil ligge bedst i Flensborg-forstaden Weiche.

quote

Jeg håber, at Flensborg vil forstå betydningen af rejsetid i en tid, hvor netop sammenhængen mellem de større byer bliver stadig vigtigere.

Stephanie Lose, formand (V), Region Syddanmark

- Det glæder mig, at planudvalget har anbefalet at opgradere Weiche-trinbrættet, så de internationale tog kan få et stop i Flensborg, mens Femern-togene føres denne vej. Men det ærgrer mig, at man kun ser opgraderingen ved Weiche som en midlertidig løsning, for jeg er oprigtig talt bange for, at Flensborg med den beslutning risikerer at blive koblet af de internationale tog, siger Aabenraas borgmester, Thomas Andresen (V), i en pressemeddelelse. 

Der kan spares meget rejsetid ved at undgå at skulle ind til den nuværende banegård i Flensborg. Derfor har en fælles dansk-tysk grænsebanegård også interesse for Region Syddanmark.

- Vi ved, at rejsetid betyder utrolig meget. Vi ønsker derfor at skabe bedre baneforbindelser i Jyllandskorridoren og videre ud i Europa. Det er væsentligt – ikke bare for os lokalt, men også i en international sammenhæng. Det håber jeg, at Flensborg vil forstå betydningen af i en tid, hvor netop sammenhængen mellem de større byer bliver stadig vigtigere, siger Region Syddanmarks formand Stephanie Lose (V).

quote

Det ærgrer mig, at man kun ser opgraderingen ved Weiche som en midlertidig løsning. For jeg er oprigtig talt bange for, at Flensborg med den beslutning risikerer at blive koblet af de internationale tog.

Thomas Andresen, borgmester (V), Aabenraa Kommune

Banegården i Weiche er kun en af mange flaskehalse på strækningen mellem Hamborg og Østjylland, der for eksempel også tæller enkeltsporet mellem Padborg og Tinglev. Så selv om der eksempelvis fra Trekantområdet ikke er den store forskel på afstanden til København og Hamborg, tager det i dag dobbelt så lang tid at køre i toget til Hamborg.