Havnedirektør: - Hvis bare en tredjedel skriver under, løber vi tør for plads

Aabenraa Havn kan være på nippet til at blive et hotspot for grøn havnevirksomhed. Både nationale og internationale selskaber vil have plads på nyindkøbt område – det er det eneste af sin slags i Nordeuropa.

Havde han kørt rundt på Vesterbro i København, var der ikke en eneste, der ville have løftet et øjenbryn. 

Dér er en voksen mand med neongul refleksvest på et el-løbehjul ikke nødvendigvis noget særsyn – det er bare endnu en måde at udtrykke sin helt unikke personlighed på, mens man cruiser ned efter en liter havremælk eller et pund bekræftelse i Kødbyen.

Men han kører ikke rundt i København, og hverken løbehjulet eller refleksvesten handler om at levere et statement. De har praktiske funktioner.

God infrastruktur og plads er nødvendigt

Tonni Schrøder har refleksvesten på, fordi han er driftschef på Aabenraa Havn, og han kører på løbehjul, fordi den havn råder over enorme arealer.

- En stærk havn kræver god infrastruktur og plads. Vi har det første, og det andet arbejder vi på. Disse faktorer er vigtige for vores vækst og nødvendige, hvis vi skal tiltrække nye virksomheder, fortæller Tonni Schrøder.

Det skal og vil havnen, tiltrække virksomheder, og ifølge direktør Henrik Thykjær, så går det lige nu, sagt på sønderjysk, ”glant”.

På nippet til noget stort

Havnen har de seneste fem år købt mere end 400.000 kvadratmeter plads ved Aabenraa Fjord, der hvor det nedlagte Ensted Værket lå.

Kvadratmeterne kan være på nippet til at blive et nyt grønt hotspot i Syd- og Sønderjylland.

Da havnen april lavede en byttehandel med kommunen, hvor den afstod kvadratmeter på den nordlige side af fjorden til gengæld for 100.000 kvadratmeter ved Enstedværket, fortalte virksomheden Linde Gas til TV SYD, at den har store planer for en del af området.

- Vores mål er, at vi frem til 2025 vil have et brintanlæg, hvor det tidligere Enstedværk ligger. Derfor har vi investeret 745 millioner kroner, så vi kan få mere gang i den grønne omstilling, sagde Ulrik Nielsen, der er salgsansvarlig for grøn hydrogen i Linde Gas, dengang.

Siden er interessen for området kun steget, fortæller havnedirektør Henrik Thykjær.

- Vi forhandler med flere store nationale og internationale spillere. Det er virksomheder, der er meget seriøse, som er klar til at investere i området.

For selvom man ikke nødvendigvis kan se det, når man kører forbi den lille landsby Styrtom på kanten til Aabenraa og kigger til venstre mod Enstedværket, så er netop det område unikt i Nordeuropa.

Det er "plug and play"

'Porten til Europa' er ikke kun titlen på den programserie, der lige nu sendes på TV SYD. Her tyve kilometer nord for grænsen er det en reel og salgbar virkelighed.

Placeringen ved begyndelsen til Tyskland og det europæiske fastland er perfekt. Arealerne er klar. Lokalplanerne passer til virksomhedsdrift. 

Det er ”plug and play”, som Henrik Thykjær kalder det. Det er bare at gå i gang. Og det har altså vakt interesse.

- Hvis bare en tredjedel af de virksomheder, vi forhandler med lige nu, ringede i morgen og sagde, at de gerne ville skrive under på en aftale, så var pladsen på det nye område allerede fyldt ud.

Men der er stadig ting, der mangler at falde på plads. Såsom regeringens strategi for det, der hedder Power-to-X-teknologier, der kan tillade, at man anvender overskudselektricitet i eksempelvis transportsektoren.

Men når det sker, så er der - for at låne en bogtitel fra den nuværende klimaminister - ”Grønt Håb” i bunden af Aabenraa Fjord.