Lærer: Selv om vi er hammergode på Teams, kan det aldrig erstatte den fysiske skole

Undervisning over nettet er igen blevet dagligdagen. Både for elever og lærere er fjernundervisningen en udfordring. Mange ting er blevet lettere, men især det sociale samvær er svært.

Blyanten krydser navne af på en blok på spisebordet. Vi er hjemme hos Louise Brage Bjerregaard, der er lærer på Nydamskolen i Vester Sottrup i Sønderborg Kommune. Skoledagen starter med et navneopråb, ganske som det plejer. I takt med at Louise Brage Bjerregaard nævner navnene, bekræfter 7. klasses-eleverne deres tilstedeværelse. 
En enkelt elev svarer ikke, men én af klassekammeraterne bekræfter, at han er online.

Undervisningen foregår på Teams. Et computerprogram hvor alle elever og læreren kan se hinanden og tale sammen fra hver deres computerskærm.

- Sidste gang blev jeg kastet ud i det, og jeg havde aldrig prøvet undervisning online før, så det var jo lidt uvant. Men jeg er ikke bange for at prøve noget nyt, siger Louise Brage Bjerregaard.

Den første undervisningstime er dansk, og emnet er dokumentarfilm. Eleverne skal se en dokumentar og efterfølgende arbejde sammen i grupper.

- I dag synes jeg selv, at jeg er blevet hammergod til at arbejde på Teams. Vi har fået kurser og arbejdet i workshops på skolen, og vi har været rigtig gode til at videndele, fortæller Louise Brage Bjerregaard.

Relationerne er svære

Eleverne på skærmen foran Louise Brage Bjerregaard bevæger sig hjemmevant i programmerne. Det er tydeligt, at nogle af dem er mødt ind i hyggetøjet, en enkelt har endda sin hund med i billedet. Også den får en hilsen af Louise Brage Bjerregaard

- Det er jo noget af det, der er væsentligt anderledes end den almindelige skolegang. Jeg har hilst på søskende og kæledyr, og jeg har været på rundtur i nogle af elevernes hjem, og det giver en anden nærhed. Men det er klart, at det ikke kan erstatte rigtigt nærvær, siger Louise Brage Bjerregaard, mens hun klikker rundt mellem vinduerne på computerskærmens "klasselokale".

Det rigtige nærvær ligger efter alt at dømme lidt længere ude i fremtiden end både Louise Brage Bjerregaard og hendes elever synes om.

- Jeg synes egentlig, at onlineskole er nemmere end i virkeligheden. Men jeg vil helt klart hellere være rigtigt i skole, for det er mærkeligt at ses over teams, og man kan ikke rigtig ses med sine venner fra skolen, fortæller Sara Rosa Fosgerau von Oldenburg, der elev i 7. klassen.

Den daglige kontakt online er ikke en ægte kontakt. Det digitale filter, der ufrivilligt lægges ned over undervisningen, gør nogle ting sværere.

- Er der en elev, der er ked af det og har brug for et kram, eller er der en elev, der glad kommer løbende om morgenen og skal fortælle mig noget, det kan den her computer aldrig erstatte, siger Louise Brage Bjerregaard.

Erfaring fra onlineskolen i foråret

På kontoret på Nydamskolen sidder skoleleder Stine Skyum. Hun har tidligere på dagen været med til en af de mindre klassers online undervisning.

- Vi har meget bedre greb om det denne gang, end vi havde i foråret, hvor det blev besluttet så hurtigt. Nu har vi været forberedte. For nogle af eleverne er det faktisk sådan, at de får mere ud af det mere lukkede onlineunivers, siger Stine Skyum.

Ifølge skolelederen er forberedelsen til denne nedlukning med til, at både elever og forældre har taget imod ændringerne uden store problemer.

- Men der er nogle af vores overbygningselever, der synes, de er på overarbejde. Så nu skal vi finde ud af, om der er noget, vi skal justere på. For det er rigtig hårdt at sidde så meget ved en skærm.

Idræt i fjernundervisningen

Musikken dunker ud af en stor bluetooth-højtaler i Louise Brage Bjerregards stue. Hun hopper rundt med sved på panden iført gymnastiktøj. Foran hende på sofabordet står laptoppen og filmer. Med på teams er klassens piger, der alle giver den gas

- Man kan vælge at bede ungerne om at gå en tur og logge den. Så skal de efterfølgende dokumentere det. Men jeg synes, at det her fungerer rigtig fint. Og så er det sjov og godt, at jeg også selv får sved på panden, siger Louise Brage Bjerregaard, imens Harry Styles i baggrunden kvitterer med endnu et "watermelon, sugar, hiiiigh..."

Pigerne fra 7. klasse har idræt på teams.
Pigerne fra 7. klasse har idræt på teams.