Mekanikerlærlinge mangler undervisning i at reparere elbiler

Udviklingen på det elektriske bilmarked går så hurtigt, at de tekniske skoler, der uddanner mekanikere, får travlt med at lave store omstruktureringer, hvis de skal kunne følge med. Det er dyrt.

En ny måling fra De Danske Bilimportører viser, at der sidste år blev solgt flere end 65.000 opladelige biler, hvilket er dobbelt så mange, som blev solgt i 2020.

Bare i december 2021 var hele 58 procent af alle solgte biler opladelige.

Omstruktureringer af automekanikeruddannelsen

Udviklingen på det elektriske bilmarked går så hurtigt, at de tekniske skoler, der uddanner mekanikere, har travlt med at lave store omstruktureringer, hvis de skal kunne følge med.

Og det er ikke billigt. Rektor på EUC Syd  i Aabenraa spår investeringer i millionklassen.

Men ude i værkstedet på skolen hos mekanikerlærlingene er de slet ikke i tvivl - de mangler undervisning i at reparere biler, der kører på el. For nutidens mekaniker kommer ikke udenom elektronikken.

Lige nu er der kun en elbil på EUC Syd til mekanikerlærlingene - men flere er på vej.
Lige nu er der kun en elbil på EUC Syd til mekanikerlærlingene - men flere er på vej.
Foto: Anni Kirkeby Lauritsen, TV SYD

Halvanden uges undervisning i elbil-reparationer

- I dag har vi halvanden uges undervisning i løbet af en hel uddannelse, og det er slet ikke nok, fortæller lærling Oliver Bjørn, og fortsætter.

- Hvis de vil have, vi skal kunne lære det, der skal til, for at blive en god og moderne mekaniker, så skal der mere end godt en uge til, siger han.

Men det er ikke kun undervisning i elbilernes finesser, der mangler på uddannelsen. Faglærerne mangler også viden omkring de populære elbiler.

Brian Rohden underviser mekanikerlærlinge i at reparere biler, men han mangler selv videreuddannelse i at lave elbiler.
Brian Rohden underviser mekanikerlærlinge i at reparere biler, men han mangler selv videreuddannelse i at lave elbiler.
Foto: Anni Kirkeby Lauritsen, TV SYD

- Jeg kan ikke reparere en elbil. Jeg kan forklare, hvordan den fungerer, men jeg har jo ikke selv uddannelsen endnu, fortæller faglærer Brian Rohden.

Lige nu kun én elbil på skolen

Skolen har lige nu kun én elbil til rådighed i undervisningen, så håbet er både at få mere udstyr, men også kompetencerne til at bruge det.

- Ja, hvis man stikker en finger i stikkontakten, kan man dø af det, siger Brian Rohden.

Millioninvesteringer på vej

Heldigvis er der opgraderinger på vej til uddannelsen.

På EUC Syd vil man nu bruge et beløb i millionklassen på at opkvalificere  automekanikeruddannelsen, så eleverne får udstyr og minimum tre ugers undervisning i elektriske biler i løbet af uddannelsen, lover vicedirektøren på EUC SYD, Peter Frost Brodersen.

- Det er vigtigt, vi underviser i det, som eleverne også skal bruge i praktikken. Så til sommerferien regner jeg med, at vi er helt opkvalificeret, så vi kan imødekomme morgendagens krav, siger han.

Peter Brodersen, der er vicedirektør på EUC Syd, lover, at der er nyt udstyr på vej, så eleverne kan få flere timer i reparation af elbiler efter sommerferien.
Peter Brodersen, der er vicedirektør på EUC Syd, lover, at der er nyt udstyr på vej, så eleverne kan få flere timer i reparation af elbiler efter sommerferien.
Foto: Anni Kirkeby Lauritsen, TV SYD