Opkøb henter flere kunder til Sydbank

Fusionen mellem Sydbank og Diba Bank gav sidste år en del nye kunder, fremgår det af regnskab for 2013.

Selvom at der ikke var meget at juble over på Sydbanks resultatside i 2013, er der i stedet noget at glæde sig over på kundesiden, hvor der er fremgang.

Det oplyser Sydbank i sin årsrapport, der er offentliggjort onsdag morgen.

- Koncernen fik i året en markant kundetilgang af nye privat- og erhvervskunder, hvoraf hovedparten kan henføres til Diba Bank, skriver Sydbank i meddelelsen og fortsætter:

- Væksten i kundeporteføljen er tilfredsstillende i et ellers konkurrencepræget marked, og porteføljen af privat- og erhvervskunder muliggør en vækst i forretningsområdet.

Udover at der er gået flere kunder ind og ud af dørene i de lokale Sydbank-filialer, venter Sydbank, at fusionen mellem de to banker kan føre en række andre goder med sig.

For 2014 venter Sydbank, at der vil være en stigende basisindtjening - primært som følge af overtagelsen af Diba Bank - på trods af et uændret udlånsniveau og fortsat stor konkurrence.

Derudover forventer Sydbank at kunne lande en stigende handelsindtjening blandt andet som følge af overtagelsen. Det noteres dog stadig af Sydbank, at meget vil komme til at afhænge af udviklingen på de finansielle markeder.

Overtagelsen af Diba Bank-koncernen fandt sted 19. december sidste år, hvor Sydbank i den forbindelse måtte betale 479 millioner kroner.

Sydbank havde ved udgangen af 2013 samlet 434.000 privat- og erhvervskunder, mens det på samme tidspunkt sidste år lå en anelse lavere i 426.500 kunder, fremgår det af de to seneste årsrapporter.