Toldere spilder arbejdsugen på transport

De fleste af de ekstra toldere ved den dansk-tyske grænse skal bruge en stor del af arbejdstiden på transport.

En hel del af de ressourcer, der skulle gå med øget kontrol ved den dansk-tyske grænse, går i stedet til at få fragtet de nye toldere fra deres tidligere arbejdsplads i skattecentrene til grænsen ved Padborg.

Det skriver JydskeVestkysten.

25 af de 40 ekstra toldere, som bliver udstationeret som en del af grænseaftalen, har nemlig lang transport til og fra arbejde. Og da transporten tæller som arbejdstid, går der op til 17,5 timer af en arbejdsuge med at køre til og fra arbejde.

- Det kan ikke lade sig gøre på andre måder, når det hele skulle iværksættes hurtigst muligt. Derfor har det været nødvendigt at benytte medarbejdere fra andre steder end nær grænsen, siger Henrik Jensen, leder af det nye toldprojekt i Skat.

Fire timers arbejde

Henrik Jensen fortæller, at de mange timer, tolderne bruger ud over normal arbejdstid, kan afspadseres.

Men nogle af tolderne har af personlige årsager valgt at sige nej til afspadsering og overarbejdsbetaling. De holder fast i, at arbejdsdagen begynder i eksempelvis Esbjerg klokken 8.00 og slutter klokken 16.00 i Esbjerg.

Dermed bliver det kun til fire timers reelt arbejde.

- Jeg er ked af, hvis der er nogle, der finder det skrækkeligt at køre så langt, og jeg kan godt se problemet i det. Men det var førsteprioritet, at det skulle gå stærkt, siger Venstres skatteordfører, Mads Rørvig, til JydskeVestkysten.

Kontrol fra EU

Den øgede grænsekontrol ved de danske grænse er stærkt omdiskuteret, og torsdag kommer et EU-hold på inspektionsbesøg for at sikre sig, at alle regler i Schengen-samarbejdet bliver overholdt.

Efter planen skal de besøge den dansk-svenske grænse ved Malmø klokken 12, og derfra tager de videre til Frøslev ved den dansk-tyske grænse.

Med besøget vil EU-Kommissionen på nærmeste hold se, om Danmark lever op til løfterne om, at tolderne udelukkende vil lave "stikprøvekontroller baseret på risikoanalyser".

Danmark har forud for besøget sendt et omfattende skriftligt materiale til Bruxelles i et forsøg på at berolige EU-Kommissionen.