Cyklen er langtfra en vinder i de seneste års trafikudvikling.
Faktisk er det kun i Storkøbenhavn, Aarhus og Odense, at der har været en entydig fremgang de seneste ti år. Det fremgår af Transportministeriets nye arbejdspapir ?Cykling i Danmark ? hvor står vi??, skriver Politiken onsdag.
I de tre store byer er cykeltrafikken steget godt 15 procent siden årene omkring 2000. Men områderne udenfor har oplevet et næsten tilsvarende fald. Det betyder, at danskerne i 2012 cyklede i alt 3,05 milliarder km. ? mod 3,02 milliarder km. i 2002.
Ifølge arbejdspapiret cykler folk i byområder med over 100.000 indbyggere nu i gennemsnit tre gange så mange kilometer som personer i landsbyområder med under 2.000 indbyggere.
Hovedårsagen til, at folk cykler mindre på landet, er formentlig, at der er blevet længere til skoler, uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og butikker ? og at flere fik bil i de glade 00?ere.
Knap 15 procent af alle transportture i Danmark sker på cykel, men nye tal fra DTU Transport viser ifølge Politiken, at andelen er faldet med 0,17 procentpoint om året fra 2006-2013.
- Hovedårsagen er efter alt at dømme, at danskerne bor stadig længere væk fra deres arbejde, siger Thomas Sick, seniorforsker på DTU Transport, til Politiken.
Han er en af oplægsholderne på konferencen 'Tag cyklen alvorligt' på Christiansborg i dag, hvor fagfolk giver input til regeringens kommende cykelstrategi, der skal bremse de tohjuledes nedtur.
- Se hele Politikens artikel her
Fakta:
Fredericia nr. 15 med 17 procent.Vejen er nr. 20 med 16 procent.
I bunden er Aabenraa nr. 80 med 10 procent. Hedensted er nr. 83 med 9 procent og Vejle nr. 86 med 9 procent.