TV der bevæger dig

26 sønderjyske Coop-butikker støtter landbrugsprotest

00:23

Formanden for LandboSyd, Mogens Dall, reagerede hurtigt på kampagnen.

I annoncer i JydskeVestkysten lørdag tager en samlet bestyrelse for LandboSyd afstand til kampagnen. Foto: Ernst Møller, TV SYD

Annoncerne er en protest mod forsiden på den seneste udgave af Coops magasin, Samvirke.

1 af 3

26 sønderjyske Lokalbrugsen, Kvickly, Dagli'brugsen og Fakta-butikker bakker i store avis-annoncer op om LandboSyds protest mod forsidebilledet på Samvirke, og teksten "Sprøjtegift er hverdagskost".

I annoncer i JydskeVestkysten lørdag tager en samlet bestyrelse for LandboSyd afstand til kampagnen.

Samtidig har 26 sønderjyske Lokalbrugsen, Kvickly, Dagli'brugsen og Fakta-butikker besluttet at bakke op om LandboSyds budskab i annoncer søndag.

LandboSyd siger i deres annonce ja tak til økologi, ja tak til ganske almindelige fødevarer, ja tak til til lokale produkter og ja tak til til at forbrugerne selv kan bestemme hvilke varer, de ønsker at købe. Men der bliver sagt klart nej tak til Coops skræmmekampagne. 

Her er annoncen fra de 26 sønderjyske Coop-butikker, der søndag kan ses i JydskeVestkysten.

Annoncerne er en protest mod forsiden på den seneste udgave af Coops magasin, Samvirke, hvor det i tekst og billede pointeres, at det er nødvendigt at iføre sig beskyttelsesdragt og gasmaske for at spise ikke-økologisk grønt.

Formanden for LandboSyd, Mogens Dall, reagerede hurtigt på kampagnen.

- Det er ærgerligt, at udformningen med billedet og teksten på forsiden af Samvirke overskygger den vigtige og væsentlige debat om pesticidforbruget i dansk landbrug.

Jens Jul Nielsen, informationsdirektør, Coop

- Jeg forstår ikke, at vi danske forbrugere skal finde os i, at nogle af vores butikker taler ned til os. Jeg vil derfor opfordre alle forbrugere til at lade være med at handle i Coops butikker og først vender tilbage, når de trækker denne usmagelige kampagne tilbage. Vælg i stedet en af de andre butikker, hvor der er reel frihed til at vælge. Vi forbrugere skal ikke finde os i, at en butikskæde med en usmagelig kampagne vil gøre sig til dommer over vores mad, skriver Mogens Dall på LandboSyds hjemmeside. 

Coops informationsdirektør Jens Jul Nielsen siger, at de 26 lokalt ejede sønderjyske butikker har både frihed og ret til at være kritiske.

- Det er ærgerligt, at udformningen med billedet og teksten på forsiden af Samvirke overskygger den vigtige og væsentlige debat om pesticidforbruget i dansk landbrug, siger Coops informationsdirektør Jens Jul Nielsen til TV SYD.

Annoncerne er en protest mod forsiden på den seneste udgave af Coops magasin, Samvirke.

 

 

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden