TV der bevæger dig

3F: Giv bøder til chauffører, der holder hvil i lastbilen

Chauffører holder ikke hvil udenfor lastbilens førerhus, selvom de burde. Foto: John Melin, TV SYD

Det er kun bøder, der virker, hvis chauffører og vognmænd skal overholde lovene, mener 3F. For mange chauffører hviler i lastbilen, selvom det er imod reglerne.

Man ser ofte lastbiler holde i lange rækker efter hinanden på landets rastepladser, mens chaufførerne holder hvil.

Chaufførerne har et lovpligtig hvil på 45 timer mindst hver anden uge – men det hvil må ikke foregå i lastbilen.

- Det er ikke sådan her, de skal holde weekend. De skal hjem og holde weekend hos familien. Det er det, der er meningen, siger Jørgen Christensen, der brancheformand i 3F Transport.

Det også hensigten med den lovgivning, der forbyder chauffører at holde deres 45-timers hvil i førerhuset. Men det sker bare ikke, fordi der ikke er råd til at tage på hotel, og vognmændene heller ikke betaler overnatning til deres chauffører, mener 3F.

Prismæssigt skal der en ordentlig bødestørrelse til. Det kan vi se på alle andre bøder, der bliver hævet. Så begynder folk at forstå, hvad det betyder

Jørgen Christensen, Brancheformand i 3F Transport

- Hvor mange vognmænd betaler rent faktisk deres chaufførers hotelophold? Det tror jeg ikke, der er nogen, der gør, siger Jørgen Christensen. 

Ingen bøder for overtrædelse
Reglen om at holde hviletiderne udenfor lastbilen bliver håndhævet i lande som Tyskland, Frankrig og Belgien, hvor en overtrædelse kan give bødestraf. Det kan koste helt op til 30.000 euro. 

Men det samme er ikke tilfældet i Danmark. 3F har i flere år efterspurgt mærkbare bøder til de chauffører og vognmænd, der overtræder reglerne. Men i et nyt lovforslag fra regeringen om ændringer af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet er der ikke bøder på vej for overtrædelse af 45-timers-reglen. 

- Det er en om'er. Prismæssigt skal der en ordentlig bødestørrelse til. Det kan vi se på alle andre bøder, der bliver hævet. Så begynder folk at forstå, hvad det betyder, siger Jørgen Christensen.

Eksportvognmændenes organisation ITD er ikke enig i, at det er ulovligt, når chauffører holder 45-timers hvil i lastbilen - og den foreslåede bødestørrelsen er de imod. 

- Det er ude af proportioner, hvis 45-timers hvil i kabinen skulle udløse en bøde på over 200.000, siger Lars Nielsen fra erhvervspolitisk afdeling, ITD, Padborg.

Ifølge 3F er der dog ikke tvivl om, at store bøder er den eneste vej frem for at standse misbruget.

- Det er åbenbart det eneste, man forstår, siger Jørgen Christensen. 

Jørgen Christensen fra 3F mener, at bøder er det eneste, der virker. Foto: John Melin, TV SYD

Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu
Ny og forbedret app - hent den nu