TV der bevæger dig

60 år gammelt central-apparat udskiftes

Den gamle sportavle på Esbjerg Station er slidt og skal skiftes ud. (Foto: Robert Attermann) Foto: Robert Attermann / RED STAR

4800 ledninger skal flyttes rundt. Arbejdet er allerede igang. (Foto: Robert Attermann) Foto: Robert Attermann / RED STAR

Sådan ser den nye sportavle ud. I weekenden skal den testes igennem. (Foto: Robert Attermann) Foto: Robert Attermann / RED STAR

1 af 3

Central-apparatet på Esbjerg Station , som mest ligner noget fra en Olsen Bande-film, skal udskiftes. Det betyder, at byen bliver tog-løs fra fredag morgen og i weekenden.

I jernbanespor hedder det et centralapparat. Fordi det er det centrale i togdriften på stationerne. Og mange husker sikkert sådan et apparat fra filmen Olsen Banden på Sporet, hvor Børge lærer at skifte spor og sætte signalerne til togene.

60 år gammelt

På centralapparatet styrer Fjernstyringscentralen sporskifter og signaler. Det gamle apparat i Esbjerg er fra begyndelsen af 50'erne - og det er simpelthen slidt.

Derfor skal det udskiftes med en moderne udgave. den placeres et helt andet sted på banegården - og arbejdet med at klargøre hele 4800 ledninger er allerede igang.

Tog-løs weekend

Fredag morgen tages det gamle centralapparat ud af drift. Det betyder, at der ikke kan køre tog til og fra Esbjerg fra fredag morgen.

Det nye centralapparat skal give bedre muligheder for rangering på stationsområdet. Meget er computerstyret - men det har vist sig, at de gamle central-apparater er hurtigere at betjene end at skulle kode nye ordrer ind på en computer.

4800 ledninger

Udskiftningen af centralapparatet afslutter et større sikringsteknisk projekt på Esbjerg Station, som har stået på i et års tid. I tiden omkring udskiftningen af centralapparatet er der 3200 ledninger, der er blevet taget ud ? og 4800 ledninger, der skal forbindes korrekt. Hertil kommer arbejdet med at foretage de nødvendige test af anlægget, inden det kan tages i brug.

- Der er 4800 ledninger, vi skal forbinde, så rent sikringsteknisk er der tale om et omfattende projekt. Langt det meste af tiden har vi kunnet køre togene ind og ud af stationen som normalt, men i de dage hvor vi skal udskifte selve centralapparatet og teste anlægget, er det desværre nødvendigt at lukke for togtrafikken, siger projektchef Rune Stenbæk Olsen.

Generer færrest

Lørdag forventer Banedanmark at de nye apparat er fuldt tilsluttet. Resten af weenenden skal der så laves talrige test af, om ledningerne nu også er forbundet rigtigt.

Det arbejde håber Banedanmark vil være færdigt, så der igen kan køre tog på stationen fra mandag morgen.

For at genere passagererne mindst muligt foregår udskiftningen af centralapparatet på den tid af året, hvor der erfaringsmæssigt er færrest rejsende, og udskiftningen er samtidig koordineret med sporombygningen mellem Esbjerg og Varde Nord.

Tog-busser

- Af hensyn til passagererne har vi lagt den togløse weekend på et tidspunkt, hvor mange pendlere holder ferie, og hvor der alligevel ikke kører tog mod nord på grund af sporarbejdet mellem Esbjerg og Varde Nord, siger Rune Stenbæk Olsen.

DSB indsætter togbusser mellem Bramming og Esbjerg, og Arriva indsætter togbusser mellem Tjæreborg og Esbjerg. Fra nord har Arriva indsat busser fra Varde Nord. Busserne ankommer til og kører fra Esbjerg Rutebilstation.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden