Banedanmark fræser skinner mellem Taulov, Snoghøj og Fredericia

Fra den 13. til den 20. november skal Banedanmark fræse togskinner mellem Taulov og Fredericia. Hver nat fræser et stort skinnefræsetog tre ton metalspåner af skinnerne, så togene kører bedre og støjer mindre.

155 ton. Så meget vejer Banedanmarks fræsetog, når det har arbejdet sig hen over skinnerne efter en nat i aktion. De tre ton af togets vægt er metalspåner, som er fræset af skinnerne på en enkelt nat.
Skinnefræsetoget arbejder mellem Taulov, Snoghøj og Fredericia fra den 13. til den 20. november.

Når toget har fjernet ujævnhederne på skinnerne, bliver kørefladen på skinnerne optimal.
 
- Det gør rejsen mere komfortabel for passagererne, fordi togene ryster lidt mindre. Desuden vil naboerne opleve mindre støj fra togene, lover vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.
 
Fræsetoget tilhører det tyske firma Alpha Rail Team Gmbh & Co, som er en del af det tyske firma Vossloh og kommer fra Berlin. Der er fire tyske specialuddannede banearbejdere til at betjene toget.

 - Det koster os mere end 150.000 kr. pr. nat, når vi får fræset skinner. Men selvom det er mange penge, kan det godt betale sig at give skinnerne en tur med grovfilen engang imellem. For skinnerne holder længere, når vi fræser og sliber dem, fortæller Pernille Skovrup.

Pernille Skovrup understreger, at fræsetoget kun kommer til at genere togtrafikken i begrænset omfang, fordi arbejdet primært foregår på tidspunkter, hvor der ikke kører tog ? eller på steder, hvor passagertogene kan køre uden om fræsetoget.

- Det kræver grundig planlægning, når vi skal fræse skinner. Både fordi vi skal udnytte det dyre fræsetog bedst muligt, og fordi vi ikke må komme i vejen for passagertogene, så der opstår forsinkelser, siger Pernille Skovrup.

Fakta om fræsetoget
Alpha Rail Team Gmbh & Co er entreprenør. Mandskabet på fræsetoget består af fire specialuddannede banearbejdere fra Tyskland. De kommer til Danmark sammen med fræsetoget. På fræsetoget er der ligeledes en dansk ledsager fra Banedanmark.
Fræsetoget er 44 meter langt og vejer 155 ton med fræserspånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t. Når det fræser skinner, kører det op til 0,6 km/t.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder - i modsætning til slibetoget, der både støjer og giver store gnister.
Fræsetoget arbejder om aftenen og den efterfølgende nat:
? Taulov - Snoghøj: 13.-15. november
? Middelfart ? Snoghøj: 15.-16. november og 20.-21. november
? Snoghøj ? Fredericia: 15.-20. november