Bank smækker kasserne i

For fremtiden har Danske Bank kun åbne kasser i 55 afdelinger. Det gælder blandt andet afdelingerne i Kolding, Haderslev, Tønder, Padborg, Sønderborg, Vejen, Esbjerg, Fredericia vest, Vejle og Horsens.

I alt lukker banken kassen i 131 filialer landet over fra 9. januar. 300 medarbejdere fyres.

Dermed vil der kun være 55 traditionelle bankfilialer tilbage til de kunder, som foretrækker at ordne deres pengesager ansigt til ansigt med en medarbejder frem for hjemme bag skærmen.

Ifølge Jan Svarre, direktør for Personal Banking i Danske Bank, er tiden løbet fra kasserne.

- Når vi gennemgår de transaktioner, der i dag bliver gennemført ved vores kasser, så kan vi se, at mere end syv ud af ti kan gennemføres enten som elektronisk betaling eller i vores pengeautomater, siger han.

Lukningen er en konsekvens af, at stadig flere kunder udelukkende går i banken på nettet eller via telefonen. Det betyder samtidigt farvel til 300 ansatte i Danske Bank, som fik en fyreseddel onsdag morgen.

Fyringerne er en del af samlet 2.000 stillinger, som banken tidligere har udmeldt skal nedlægges inden 2013.

Rådgivning

De 131 kasseløse banker bliver i stedet til såkaldt rådgivningsfilialer.

Kunderne vil ifølge Jan Svarre få bedre rådgivning om for eksempel om boliglån eller pensionsopsparing, selvom der er færre ansatte, fordi bankrådgiverne ikke samtidig skal passe kassen.

Hos Danske Bank erkender man, at lukningerne kan koste kunder i butikken.

- Der vil være nogle kunder, for hvem adgangen til kassen er afgørende. Der kan godt være nogle, som derfor foretrækker at bruge et andet sted, siger Jan Svarre.

Ifølge banken er kun et par procent af kunderne, som har deres vante gang ved kassen i en af de 131 filialer, som nu gøres kasseløse. De vil blive forberedt på lukningen med et brev fra banken og en invitation til et informationsmøde.

Der vil med tiden blive tyndet endnu mere ud i både de traditionelle og kasseløse filialer, siger Jan Svarre.

- Vi vurderer løbende vores filialstruktur, og om der skal være flere filialsammenlægninger, siger han.

Kunderne går i netbanken

Ifølge Danske Bank er antallet af transaktioner ved kassen i bankens filialer faldet med 48 procent siden 2009.

I september 2012 blev det til næsten 1,5 millioner transaktioner i bankens kasser.

Samtidig bruger bankens kunder flittigt de nye elektroniske løsninger.

Siden lanceringen i september 2010 har flere end 500.000 kunder hentet bankens løsning til mobilbank. Flere end 100.000 har hentet bankens app til tablet pc'er, som blev lanceret i december 2011.

Her bevares kasserne

Her kan kunderne fortsat blive betjent ved en kasse:

Afdelingerne Holmens Kanal, Nørreport, Vesterport, Amagerbrogade og Frederikssundsvej i København, Københavns Lufthavn, Frederiksberg, Glostrup, Rødovre Centrum, Hvidovre, Vanløse, Ballerup, Lyngby Hovedgade, Charlottenlund, Hørsholm, Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Rønne, Roskilde, Ringsted, Slagelse, Holbæk, Kalundborg, Køge, Næstved, Nykøbing F, Odense, Tarup, Svendborg, Nyborg, Kolding, Haderslev, Tønder, Padborg, Sønderborg, Vejen, Esbjerg, Fredericia vest, Vejle, Herning, Holstebro, Thisted, Rådhus/Aarhus C, Viby, Grenaa, Silkeborg, Skanderborg, Horsens, Viborg, Randers, Aalborg, Hobro, Hjørring og Frederikshavn