TV der bevæger dig

Kristian Thulesen Dahl fastholder: Togforbindelse til Billund Lufthavn er en rigtig god idé

- Danmarks næststørste lufthavn skal have en ordentlig kollektiv trafikforbindelse. Når vi tænker 10 år frem, er det altså med tog, siger Kristian Thulesen Dahl.

Dansk Folkepartis formand afviser lokal partifælles kritik af planen om en jernbaneforbindelse mellem Vejle og Billund.

- Vi holder fast i, at en togforbindelse til Danmarks næststørste lufthavn er det rigtige. Men linjeføringen diskuterer vi rigtig gerne.

Sådan lød det mandag aften på TV SYD, da Kristian Thulesen Dahl blev spurgt, om hans parti, Dansk Folkeparti, vil ændre holdning til planerne om at anlægge en jernbane mellem Jelling og Billund.

- Vi investerer massivt i Kastrup Lufthavn. Der er både tog og metro. Jeg synes også, at Danmarks næststørste lufthavn skal have en ordentlig kollektiv trafikforbindelse. Når vi tænker 10 år frem, er det altså med tog, siger Kristian Thulesen Dahl.

Kritik fra lokal DF'er

Udmeldingen kommer, efter at Kristian Thulesen Dahls partifælle Karl Erik Lund, der er byrådsmedlem i Vejle Kommune, kaldte idéen om jernbanen "skør" og hellere så, at der blev indsat busser på ruten.

- For det første kan jeg slet ikke forliges med, at man lægger en jernbane igennem den flotte natur, vi har derude.

- Og rent samfundsøkonomisk siger de, at det vil koste 50 millioner om året at drive den. Jeg har den holdning, at det nok ville være bedre at købe 10-12 små busser og få dem til at køre, lød det fra Karl Erik Lund i Radio24syv mandag morgen.

Billund-banen skal kobles op på strækningen mellem Vejle og Herning. Regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte lidt over 900 millioner kroner til at anlægge den nye bane, når projektet går i gang i 2023.

Det kører da meget godt med bil til lufthavnen i dag. Hvorfor skal vi have en jernbane til Billund Lufthavn?

- I vores landsdel må vi godt tænke lidt på fremtiden og på, hvad der skal udvikles. Og der kommer masser af mennesker, der skal flyve ind til Billund og videre derfra. Og rigtig mange af dem vil jo være glade for at kunne komme videre med en togforbindelse. Og så er jeg helt med på at diskutere, hvor præcis den togforbindelse skal være, og hvordan den skal indrettes, siger Kristian Thulesen Dahl.

Vil binde Danmark sammen

Flere trafikforskere er enige om, at Billundbanen er en hamrende dårlig idé, hvis man kigger på rentabiliteten i det. Hvorfor holder du fast i, at det er en god idé?

- Når vi bygger veje eller togforbindelser rundt i landet, er det jo også for at binde Danmark sammen. For at få et Danmark i balance. Hvis man alene spurgte forskere og eksperter på universiteterne, hvornår det var en samfundsøkonomisk god idé, ville man for eksempel ikke bygge motorvejen mellem Holstebro og Herning, siger Kristian Thulesen Dahl.

- Men det gør vi jo alligevel, fordi vi også synes, at folk i den vestligste del af vores land skal have adgang via motorvej til resten af landet. Og det samme når vi lægger jernbane. Så gør vi det jo også steder, hvor det ikke nødvendigvis økonomisk er den bedste forretning. Men vi gør det for at binde Danmark godt sammen.

Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App
Hent vores nye Play App