Børn skal udfordres på sproget

I børnehuset Rytterkilden i Horsens Kommune er pædagogerne gået væk fra at forenkle sproget for børnenes skyld. I stedet udfordrer de hinanden på at give børnene så nuanceret et sprog som muligt.

Et møbel, man sidder på, er ikke bare en stol - det kan også hedde en taburet, et sæde eller en kontorstol.

- Børn skal opleve glæden ved at bruge sproget til at udtrykke stemning, følelser og det, de oplever. Selv de helt små kan sagtens lære nuancerede ord. siger Lone Brøndum, der er leder af Daginstitution Langmark i Horsens Kommune.

Både i vuggestue- og børnehaven arbejder personalet i Rytterkilden efter det ultimative mål, at gøre børnene parate til at tage en ungdomsuddannelse, når de bliver større. Og den indsats går blandt andet på at give børnene en bred forståelse af sproget.

- En stor del af vores børn er i udfordret på være to- eller flersprogede, eller at have et lille ordforråd. Derfor er vi særligt ambitiøse i vores sprogindsats, tilføjer Lone Brøndum. I Rytterkilden har op mod 70 procent af børnene en anden kulturel baggrund end dansk.