Borgere kan lokkes til at betjene sig selv

Med en aktiv indsats får Horsens Kommune borgerne til at betjene sig selv med digitale løsninger.

BorgerService i Horsens Kommune har stor succes med at få de borgere, der hver måned skal ansøge om fortsat udbetaling af underholdsbidrag, til at prøve at betjene sig selv på nettet. I april 2011 brugte tre procent af brugerne den digitale løsning til ansøgning om underholdsbidrag, i dag er tallet oppe på 59 procent.

Succesen skyldes først og fremmest en vedholdende indsats fra medarbejderne på området, som har sat massivt ind for at gøre den nye mulighed for selvbetjening kendt og tilgængelig for brugerne.

- Vi har sendt breve ud til alle brugere, der fortæller om muligheden og med vejledning i at bruge systemet. Desuden har vi, hver gang vi har været i kontakt med en bruger ved skranken eller i telefonen, taget os tid til at guide ham eller hende sikkert gennem systemet, fortæller assistent i BorgerService, Marianne Theibel.

Muligheden har indtil videre udløst en del aha- oplevelser hos borgerne, hvor flere er blevet overraskede og efterfølgende er kommet med kommentarer som: ?er det så nemt?? og ?det tror jeg godt, jeg kan finde ud af.?