Borgerservice på skærmen

Snart kan borgerne i Vejles oplandsbyer få borgerservice via en fladskærm. Medarbejderen toner frem på en skærm parat til at hjælpe og svare på spørgsmål.

Det er fagre nye verden, der stille og roligt ruller sig ud i disse måneder i Vejle Kommune.

Mandag 7. maj åbner den første fjernbetjente borgerservice på Biblioteket i Børkop. Senere i maj og juni følger Egtved, Jelling og Give efter.

- Jeg er glad for, at vi med den nye fjernbetjente borgerservice kan bevare en service i vores centerbyer, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Borgerserviceudvalget.

I løbet af efteråret og næste forår flytter en lang række ydelser, bl.a. pension og boligstøtte fra kommunen til Udbetaling Danmark i Haderslev. Det betyder, at vi skal afgive 22 medarbejdere. Samtidig er der flere og flere områder, hvor virksomheder og borgere skal betjene sig selv. Derfor har det været nødvendigt for os at omlægge borgerservicen.

Sådan bliver man fjernbetjent

Ved fjernbetjent borgerservice sidder borgeren foran en skærm, der ligner en tv-skærm, og taler med en borgerservicemedarbejder, der sidder i administrationsbygningen i Vejle.

Fjernbetjent borgerservice er bygget op, så borgeren ikke skal have nogen viden om computere eller it for at kunne bruge denne løsning. Systemet er lavet, så der ikke er knapper, telefoner, tastatur eller lignende.

På hvert bibliotek er der indrettet et lille lokale med bord, stol og en fjernsynsskærm. Lige uden for skal man trække et nummer, og så bliver man kaldt ind efter tur via et display og en højtaler ? lige som på apoteket. Medarbejderne i Vejle skal betjene alle centerbyer, og derfor kan der være lidt ventetid.

Man sætter sig i stolen foran skærmen og har kontakt med medarbejderen i Borgerservice. Har man et brev med, som man er i tvivl om, kan man vise det til medarbejderen. Det sørger et kamera i loftet for. På samme måde kan medarbejderen vise borgeren et brev eller skema m.v. Borgeren bliver hjulpet hele vejen, nøjagtig som om de stod i en almindelig borgerservice.

Personalet vil meget gerne demonstrere, hvordan løsningen virker. Foreninger og andre har mulighed for at bestille en demonstration af systemet ved henvendelse til Borgerservice. Det er der allerede flere, der allerede har benyttet sig af. Borgerservice har allerede i foråret været i dialog med bl.a. Ældrerådet, Frivilligcentrene, Handicaprådet og Udsatterådet.