TV der bevæger dig

Buschauffør: Man kommer længere med et smil

00:23

Et to-dages kursus i service med fokus på passagerernes oplevelser har ført til en halvering af klager over chaufførerne hos Sydtrafik. Foto: Per Lund, TV SYD

Buschauffør Knud Erik Jensen har været på kursus i god kundeservice sammen med andre chauffører – og det har virket. Antallet af klager er næsten halveret og tilfredsheden vokser.

Knud Erik Jensen er buschauffør. Tilbage i maj var han på et todages kursus i konflikthåndtering, trivsel og god kundeservice sammen med andre buschauffører fra Sydtrafik. Et kursus der har givet pote, for antallet af klager er næsten halveret.

- Det har været godt og utroligt givende på mange måder. Jeg har fået et indblik i mine passagerer, firmaet og kolleger – og så er vi blevet bekræftet i, at man kommer længere med et smil end et surt hoved, siger Knud Erik Jensen.

Det har været godt og utroligt givende på mange måder. Jeg har fået et indblik i mine passagerer, firmaet og kolleger – og så er vi blevet bekræftet i, at man kommer længere med et smil end et surt hoved.

Knud Erik Jensen, buschauffør, Sydtrafik, Esbjerg

I løbet af 2017 har 700 af Sydtrafiks 1000 buschauffører være på kursus. Siden da er antallet af klager faldet. I tredje kvartal er antallet faldet fra 120 i 2016 til 69 – et fald på 42 procent. En ny undersøgelse fra Epinion viser også, at tilfredsheden med buschaufførernes kørsel og kundeservice er vokset.

Melanie Pedersen er en af dem, der dagligt tager bussen, og hun kan mærke en forskel.

- Jeg synes, at det har gjort meget. Buschaufførerne virker mere positive om morgenen. Før kunne man godt møde en lidt morgensur chauffør, siger Melanie Petersen, pædagogstuderende.  

Baggrunden for kurset er en ny strategi, der i sidste ende skal lokke flere til at tage bussen.

- Chaufførerne har den daglige kontakt med hver eneste passager. Derfor er det super vigtig, at man er den her smilende chauffør, det kan håndtere enhver situation, siger Lars Berg, direktør i Sydtrafik.

For Knud Erik Jensen har det også stor betydning, at passagererne er glade.

- Det gør da min dag noget nemmere at komme igennem. Det er alfa og omega, at man har det godt med sine passagerer.

Ifølge planen skal alle Sydtrafiks chauffører have gennemført kurset inden den 1. februar 2018. 

Læs også Servicekursus har halveret klager over Sydtrafik-chauffører

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden