Derfor går 3F til overenskomstforhandlingerne med ét hovedkrav, nemlig et værn mod social dumping.
- Vi vil sikre, at udenlandske chauffører får samme løn som danske, når de bliver ansat af danske vognmænd, siger Jørgen Christensen, der er formand for transportgruppen i Aabenraa.
Han har noteret, at chauffører fra Østeuropa tjener helt ned til 6.000 kroner om måneden.
3F's transportgruppe mødtes mandag med arbejdsgiverne i Dansk Industri for at tage fat på de egentlige overenskomstforhandlinger senere på ugen.
Moral
Jørgen Christensen mener, at de største vognmandsfirmaer som H. P. Therkelsen i Padborg opfører sig dobbeltmoralsk ved at udkonkurrere mindre danske vognmænd.
H. P. Therkelsen i Padborg er blandt de firmaer, der i stort omfang hyrer udenlandske chauffører til den internationale transport. 3F anslår, at 60 til 75 procent af firmaets biler kører på udenlandske nummerplader.
- Vi er nødt til at se på omkostningerne, når vi skal konkurrere på det europæiske marked, siger direktør Mogens Therkelsen, der er formand for brancheorganisationen for international transport, ITD. Han sidder også i hovedbestyrelsen for Dansk Industri.
Han afviser, at der er tale om social dumpning.
- De danske vognmænd følger de overenskomster, som er gældende i de enkelte lande, siger Mogens Therkelsen.
Chaufførerne er ansat på normallønsområde. De får den løn, som aftales i overenskomsten. Kun en mindre del forhandles på den enkelte virksomhed.