Cocio indtager kæmpemarked

Den verdenskendte amerikanske kaffekæde Starbucks går nu sammen med den mindre kendte chokolademælksfabrik i Esbjerg Cocio om at levere iskaffe i Europa. 

Markedsværdi: 2,7 mia. kr.

Cocio, der er ejet af Arla Foods, skal producere, markedsføre og distribuere produkterne. Og det samlede marked for iskaffe, som Cocio nu skal ind på, har en årlig værdi på cirka 368 millioner euro svarende til 2,7 milliarder kroner.

Et gennembrud

I Esbjerg kalder Peter Giørtz-Carlsen, direktør i Cocio Chokolademælk, aftalen et gennembrud for Cocio på det europæiske marked. 

 - Starbucks er et af de stærkeste varemærker i verden, og vi kommer til at arbejde med en produktkategori, der er i vækst og som indeholder meget mælk og en høj grad af værdiforædling, siger han til Ritzau.

Arla ligesom Starbucks

Cocio skal lave drikkeklare iskaffe-produkter til supermarkeder, nærbutikker samt Starbucks' egne caféer i hele Europa. At valget er faldet på danskerne skyldes, at Arla Foods er et af de største europæiske mejeriselskaber og en virksomhedskultur, der passer godt til Starbucks' egen kultur.

Esbjerg i centrum

Licensproduktionen for Starbucks forventes at blive påbegyndt i løbet af nogle måneder og skal finde sted på fabrikken både på Cocios fabrik og på Arlas mejeri i Esbjerg.
Parterne vil på nuværende tidspunkt ikke oplyse mere om samarbejdet.