Damplokomotiv kommer ikke på skinnerne – vejret er for godt

Det flotte og tørre sommervejr betyder, at Sydjyllands veterantog i dag havde sæsonstart med et diesellokomotiv. Der er nemlig forbud mod at køre med damplokomotiv.

Passagererne på perronen måtte i dag se langt efter det historiske damplokomotiv fra 1916, som ellers plejer at være i front, når veterantogssæsonen fløjtes i gang på Vejle Station.

- Vi havde håbet på, vi skulle køre med damp, men på grund af gnister og brandfare, så tager vi en tur med motortoget i stedet, fortæller Jens Sørensen fra Vejle, der skulle med toget sammen med sin familie. 

Jens Sørensen og familien på tur med veterantog
Jens Sørensen og familien på tur med veterantog
Foto: John Melin, TV SYD

- Banedanmark har meddelt forbud mod kørsel med damptog på al Banedanmarks infrastruktur.
Derfor varetages al vores kørsel indtil videre af HHJ Dl11, lyder det på klubbens Facebookside. 

HHJ DI 11

Dieselelektrisk lokomotiv fra 1952
To motorer a 250 hk
Vægt: 62 tons
Længde: 13,2 m
Max hastighed:  75 km/t
Toget kaldes marcipanbrødet

Hver søndag fra i dag og frem til den 12. august kører veterantoget mellem Vejle og Jelling. Normalt køres der både med damplokomotiv og med diesellokomotiv, men sådan bliver det ikke i år. Vejrudsigten lover stadig tørt og solrigt vejr i den kommende uges tid og det betyder, at damplokomotivet ikke kommer på skinnerne endnu.   

Men det tog ikke glæden fra nogle af de mange togentusiaster, der er med i klubben, og som sørger for at toget kan køre. 

- Vi går hele året og restaurerer og reparerer togene i vores remise i Lunderskov, så nu kan man være stolt og fortælle vores passagerer, hvad vi har lavet, siger Anders Tarp, der er medlem af Sydjyllands Veterantog.

Læs mere og find køreplaner her.