De Radikale: "Ja tak til reklamer"

Danskernes postkasser skal ikke spammes med reklamer. Det har De Radikales forbrugerordfører nu en løsning på.

Stadigt flere danskere vælger at sætte et ?Nej tak?-skilt på deres postkasse for at undgå at drukne i uønskede reklamer.

Radikale Venstres forbrugerordfører vil gøre det endnu nemmere for danskerne ved at erstatte ?Nej tak?-ordningen med en ?Ja tak?-ordning.

- I dag sender virksomhederne tonsvis og atter tonsvis af reklamer ud til danskerne. Reklamer, som aldrig bliver læst og kun er til gene, siger forbrugerordfører for De Radikale, Bente Dahl.

"Ja" i stedet for "nej"

Hun fortæller, at en dansker årligt modtager 55 kg reklamer, og mange af dem ryger direkte i skraldespanden.

Hun synes det er et kolossalt spild af papir og et irritationsmoment for de mange danskere, som ikke vil spammes af reklamer. Derudover er miljøbelastningen enorm.

- Derfor skal vi have gjort noget ved problemet omgående, siger Bente Dahl.

Hun vil nu erstatte den nuværende ?Nej tak?-ordning med en ?Ja tak?-ordning:

- Vi vil vende reglerne på hovedet og erstatte ?Nej tak?-ordningen med en ?Ja tak?-ordning. For fremtiden skal man altså vælge det aktivt til, hvis man ønsker at modtage reklamer. Der skal et ?Ja tak?-skilt på postkassen, før man må lægge reklamer i den, slår Bente Dahl fast.