Stadigt flere danskere vælger at sætte et ?Nej tak?-skilt på deres postkasse for at undgå at drukne i uønskede reklamer.
Radikale Venstres forbrugerordfører vil gøre det endnu nemmere for danskerne ved at erstatte ?Nej tak?-ordningen med en ?Ja tak?-ordning.
- I dag sender virksomhederne tonsvis og atter tonsvis af reklamer ud til danskerne. Reklamer, som aldrig bliver læst og kun er til gene, siger forbrugerordfører for De Radikale, Bente Dahl.
"Ja" i stedet for "nej"
Hun fortæller, at en dansker årligt modtager 55 kg reklamer, og mange af dem ryger direkte i skraldespanden.
Hun synes det er et kolossalt spild af papir og et irritationsmoment for de mange danskere, som ikke vil spammes af reklamer. Derudover er miljøbelastningen enorm.
- Derfor skal vi have gjort noget ved problemet omgående, siger Bente Dahl.
Hun vil nu erstatte den nuværende ?Nej tak?-ordning med en ?Ja tak?-ordning:
- Vi vil vende reglerne på hovedet og erstatte ?Nej tak?-ordningen med en ?Ja tak?-ordning. For fremtiden skal man altså vælge det aktivt til, hvis man ønsker at modtage reklamer. Der skal et ?Ja tak?-skilt på postkassen, før man må lægge reklamer i den, slår Bente Dahl fast.